Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Uppkopplade prylar precis överallt

Om tre år kommer snittsvensken att ha fyra prylar uppkopplade mot internet. Mobiler och surfplattor inte inräknade. I många fall kommer det inte behövas något abonnemang. Simkortet och datatrafiken är inräknad i priset när du köper ny tvättmaskin eller gräsklippare.

I flera år har det varit ett mantra bland teknikjättarna på mobilmässan i Barcelona att allt som kan vara uppkopplat kommer att bli uppkopplat. För varje år stiger prognoserna på antalet uppkopplade prylar med så många miljarder att siffrorna till slut tappar betydelse.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Norden i täten

Telia konstaterar i en ny rapport om sakernas internet (Internet of Things) att Norden är ledande på området. 2018 kommer 35 miljoner prylar att vara uppkopplade i Sverige, i de övriga nordiska länderna 21-23 miljoner.

Enligt prognosen kommer hälften av alla bilar i Sverige att ha kontakt med nätet, alltså även stora delar av den äldre bilparken. Därutöver en närmast oändlig lista: vitvaror, hemlarm, luftpumpar, gräsklippare, betalstationer, maskiner inom industrin, övervakningssystem med mera. Det kommer dessutom att finnas en mängd uppkopplade prylar inom vård och omsorg.

Sms till luftpumpen

Skillnaden mellan hur mycket data de olika prylarna konsumerar varierar stort. Luftpumpen i sommarstugan, som du höjer värmen med sms några gånger per år, drar bara några Kb data. I den andra änden på skalan finns till exempel elbilen Tesla som förbrukar 2 Gb data per månad.

Betyder det här att varje svensk får fyra fakturor i månaden?

-Det kommer att finnas flera olika affärsmodeller. I priset för till exempel en gräsklippare kan det ingå kommunikation för fem år eller hela livstiden. I en annan modell för produkter som kräver mer data så kan det ingå i tre år och därefter är det upp till dig som kund att förlänga abonnemanget, säger Hans Dahlberg vid Telia.

Behöver inte bry oss

-Den tredje modellen är att kunden själv kopplar in ett simkort och betalar för ett vanligt abonnemang, fortsätter han.

Han är övertygad om den här tekniska utvecklingen med mängder av simkort går smidigare än många kanske tror i dag.

-Jag tror inte att folk kommer att behöva tänka på det. Kunderna kommer nog bara att tycka att de köpt en smart bil eller kylskåp.