Var fjärde person mellan 20 och 28 år tycker det är okej att köpa ut alkohol, visar en undersökning. Arkivbild.
Var fjärde person mellan 20 och 28 år tycker det är okej att köpa ut alkohol, visar en undersökning. Arkivbild.

Undersökning: Unga vuxna köper ut av omtanke

Valborg närmar sig och med det en högtid då många unga gör sin alkoholdebut. Var fjärde ung vuxen tycker det är okej att köpa ut alkohol, visar en ny undersökning.

ANNONS
|

Undersökningen, som är gjord av Sifo på uppdrag av Systembolaget, visar att var fjärde person mellan 20 och 28 år tycker att det är okej att köpa ut alkohol vid valborg och andra särskilda tillfällen till någon man känner.

Många unga vuxna underskattar vilken betydelse ett nej kan ha, enligt Therese Elmgren, presstalesperson hos Systembolaget. Varannan 16-åring skulle nämligen avstå från att skaffa alkohol om de inte fick den av någon som de känner väl, visar siffror från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.

- Så alla skulle inte gå vidare till en okänd person om man fick nej från någon man känner, utan en del skulle stanna vid det, säger Therese Elmgren.

ANNONS

Undersökningen visar också att många tycker att "köpa ut" och att "langa" är olika saker. Enligt svaren ansåg de unga vuxna att langning handlar om att ta betalt för en tjänst och systematiskt köpa ut alkohol, medan att köpa ut handlar om att köpa till någon man känner väl.

Det förvånar Therese Elmgren, som uppger att det inte handlar om vilket ord man använder.

- Det är samma sak skulle jag säga, riskerna finns där oavsett om du i grunden går in med en tanke om att du vill vara snäll och omtänksam, säger hon.

TT

Fakta: Resultat från undersökningen

En av tre unga vuxna har köpt ut till en person under 20 år (36 procent).

Var fjärde ung vuxen tycker att det är mer okej att köpa ut alkohol vid speciella tillfällen och högtider, till exempel vid valborg, än annars (24 procent).

Sex av tio tror att många unga vuxna köper ut för att det känns tryggare än om en okänd person gör det (67 procent).

De man tror har svårast att säga nej till att köpa ut är kompisar (32 procent) och partner (32 procent).

Nästan hälften av dem som köpt ut sade att mängden alkohol man köpt främst berodde på relationen till personen (46 procent), samt på hur mycket de bad om (43 procent).

1006 personer i åldern 20 till 28 år tillfrågades via webbintervjuer mellan perioden 28 mars och 4 april.

Källor: Systembolaget, Sifo

ANNONS