Efter den något kyliga sommaren har det varit kallt i Bottenhavet och Bottenviken, men den milda vintern har hittills gjort att det är mindre is än det brukar så här års. I tisdags blev isbrytaren Ymer den andra svenska isbrytaren efter Ale att tas i drift för säsongen. Hittills har svenska isbrytare assisterat ett tiotal fartyg.
- Det är ingen normal vinter, än så länge är det väldigt lindrigt. Halvvägs in i januari brukar vi normalt ha åtminstone tre till fyra isbrytare igång. Så här års brukar vi göra assistanser åt fartyg en bra bit ut i Bottenviken, säger Amund Lindberg, driftledare för isbrytarledningen på Sjöfartsverket.
Om det blir kallare i januari och början av februari kan de låga vattentemperaturerna dock innebära att hela Bottenhavet och Bottenviken blir islagda innan säsongen är över, tror han.
- Vi som jobbar med isbrytning älskar ju is, men våra kunder gillar inte is. Så för sjöfarten är det ju positivt. Så kan man beskriva situationen.