För Hannah Rosvall från Backa blev det tvärnej. "Trängselskatten fungerade bra i början, men inte nu. Nu ökar trafiken och det blir allt högre priser i kollektivtrafiken. Västtrafik borde sänka i stället för höja priserna.
För Hannah Rosvall från Backa blev det tvärnej. "Trängselskatten fungerade bra i början, men inte nu. Nu ökar trafiken och det blir allt högre priser i kollektivtrafiken. Västtrafik borde sänka i stället för höja priserna.

Trängselskatten lämnar ingen oberörd

ANNONS
|

Bara en valkrets, Centrum, röstade för trängselskatten. I övriga tre, Öster, Hisingen och Väster var nejrösterna överlägset flest.

Bara en av tre Hisingsbor röstade ja till fortsatt trängselskatt.

Lars Carlsson är en av dem.

Vi dyker på servicemontören Lars Carlsson när han står och tvättar husbilen en ledig dag. Vi är i valdistriktet Bällskär, som sträcker sig från Brunnsbomotet och upp till Stig Center och där E 6:an löper som en pulsåder rakt igenom området.

Här röstade totalt 1 316 personer i folkomröstningen om fortsatt trängselskatt.

- Man får ju tänka längre än till sig själv. Man får tänka på barn och barnbarn, säger Lars Carlsson.

ANNONS

- Det handlar ju om beslut som gäller generationer framåt. Och att få ner biltrafiken är bra.

Men Lars Carlsson tycker att det finns problem. Att kamerorna gör tillvaron onödigt knölig i de här trakterna, att orättvist många av dem finns här, och att ganska få finns i väster.

Marie Fallgren vattnar blommor på uteplatsen. Hon glömde i hastigheten omröstningen, men kunde röstat nej. Hon är egentligen inte emot trängselskatten, men tycker den fungerar dåligt. Den gör det onödigt kostbart att köra ungarna till handbollen i Kärra, till sin egen träning eller till tippen i Bäckebol.

- Och det har inget med trängsel att göra, säger Marie Fallgren, som cyklar till jobbet.

Från Hannah Rosvall blev det tvärnej. Vi möter henne vid Netto på Backa kyrkogata.

- Trängselskatten fungerade bra i början, men inte nu. Nu ökar trafiken och det blir allt högre priser i kollektivtrafiken. Västtrafik borde sänka i stället för höja priserna.

- Och folk kör mer bil på helger och kvällar, och så var det väl inte tänkt?

Hannah har inte bil, men tänker skaffa en. Det är värt merkostnaden, säger hon.

Vi rullar genom Tingstadstunneln och kör snart över Mölndalsvägen och upp till Olofshöjd.

ANNONS

Här röstade tre av fyra medborgare ja till fortsatt trängselskatt.

Inga-Lisa Adler till exempel, student och fritidsodlare i Johannebergs odlareförening.

- Jag tänkte mer långsiktigt och i ett större perspektiv. Bilismen måste minska. Frågan borde inte vara ja eller nej, utan hur? Hur skall trängselskatten utformas? Det krävs en attitydförändring, säger Inga-Lisa Adler.

Odlarpartnern Robert Bergström röstade nej.

- Men inte för att jag är emot trängselskatten. Jag är för den, och det är skitbra med cykelbanor och kollektivtrafik. Jag röstade nej för att hela den här processen varit odemokratisk. Det är nåt skumt med Västlänken, de här frågorna är inte ordentligt förankrade bland folk. Det är en legitimitetsfråga, säger Robert Lagerström.

Trängselskatten

Frågan i den rådgivande folkomröstningen löd: Anser du att trängselskatten ska fortsätta i göteborg efter valet 2014?

Svarsalternativ: "Ja" eller "Nej".

Göteborgs Stad har tillsammans med svenska staten, Göteborgsregionen, Region Halland och Västra Götalandsregionen ett avtal om Västsvenska paketet. Trängselskatten, som infördes i Göteborg 2013, ingår i avtalet och har tre syften:

– minska trängseln

– förbättra miljön

– delfinansiera Västsvenska paketet.

ANNONS