Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Tillfällig väg kan vara klar i mars

Redan i mars kan provisoriska förbindelser förbi rasområdet i Munkedal vara klara. - Nu är det prio på att få färdigt vägarna, pengafrågan får lösas i efterhand, säger infrastrukturminister Åsa Torstenson.
På torsdagen hölls en presskonferens för att klargöra framtiden för de raserade förbindelserna, E 6 och järnvägen, i rasområdet i Munkedal.
Beskedet från infrastrukturminister Åsa Torstensson, Banverkets regionchef Christer Löfving och Vägverkets regionchef Per-Erik Winberg var tydligt; det här ska gå undan.
Christer Löfving tror att en provisorisk eller fast järnväg kan vara färdig redan om en till två månader, det vill säga redan i februari. Vägverket å sin sida bedömer, enligt Per-Erik Winberg, att man kan ha en provisorisk väg klar i mars månad.
Båda de angivna tiderna är betydligt snabbare än vad många bedömare hade väntat.
Enligt trojkan blir de närmsta veckorna väldigt avgörande. Under trettonhelgen går man för första gången in i rasområdet och schaktar för att kunna börja göra mätningar. Vecka tre kommer så en slutlig bedömning av hur lång tid det kommer att ta innan de två provisoriska förbindelserna kan vara klara. Uppgifterna på torsdagens presskonferens är fortfarande preliminära.
När infrastrukturminister Åsa Torstensson fick frågan om finansiering av projekten, svarade hon med att konstatera att prioritering ett är att få förbindelserna klara. Frågan om pengar får helt enkelt lösas i efterhand.
- Det viktigaste är att få färdigt vägen, sade Torstensson.

Behovet är stort, särskilt när den ordinarie lastbilstrafiken väntas komma igång nästa vecka. Köerna till Gullmarsfärjorna norrifrån, från Lysekilssidan, var redan under torsdagen rekordlånga.

Hela påfarten, ända upp till länsväg 162, var igenkorkade med bilar i flera kilometer. Det är de många långtradarna som ställer till problem eftersom de kan bara stå i mitten av färjan. Personbilarna, som skulle kunna få plats, kan dock inte komma förbi långtradarna i de långa köerna. Därför går färjorna ofta bara halvfulla.
- Det är ohållbart. Det är ett stort problem, som vi måste göra något åt, säger Vägverkets regionchef Per-Erik Winberg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.