Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Teleoperatörer betalar för bluffsamtalen

Helgens våg av bluffsamtal från Somalia hann knappt lägga sig förrän nya okända telefonsamtal nått ett flertal personer i Sverige. Nu lovar de stora operatörerna att stå för kostnaden.

Den här gången börjar telefonnumren med +248 och verkar komma från ögruppen Seychellerna i Indiska Oceanen.

Upplägget är detsamma som i samtalen från Somalia. Den som ringer tillbaka riskerar att bli kopplad till en telefonsvarare och får lyssna på musik i väntan på att "kopplas fram". Och under tiden blir kostnaden för samtalet allt högre.

20 per minut

Enligt Tele2 rör det sig om 8,50 kronor per minut, och enligt Telia kan det kosta 20 kronor per minut, skriver Svenska Dagbladet. Och den som ringer upp numret är skyldig att betala, enligt Camilla Brogren, kommunikationsansvarig på Telekområdgivarna.

- Som konsument har du ett strikt ansvar för alla samtal som debiteras. Om du har ringt upp ett nummer kan du inte skylla på att det är ett bluffsamtal, säger hon till SVT Nyheter.

Men den som varit orolig för att få en dyr räkning hem kan pusta ut. Teleoperatörerna säger att de inte vill tjäna pengar på bedrägerier.

- Vi tar kostnaden för de här samtalen, säger Kamran Alemdar, informationschef vid 3, till SvD.

Även Tele2, Telia och Telenor lovar att stå för kostnaden när kunder lurats, vilket innebär att samtliga stora operatörer i Sverige ger detta besked.

Nummer spärrade

Polisen råder den som får ett oväntat samtal från utlandet att inte svara eller ringa upp numret. Men eftersom ingen av dem som svarat på samtalen har varit i kontakt med polisen är det svårt att veta vad avsikten är hos personen som ringer.

Numren från Somalia och Seychellerna har spärrats av Telia och 3, medan Telenor menar att bedragarna byter nummer hela tiden och att det därför inte spelar någon roll om de spärras.