Tågförseningar kostar miljarder

ANNONS
|

Det visar beräkningar som gjorts på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm

– Varje försening orsakar samhällsekonomiska kostnader på i runda slängar 300 kronor per person och timma, säger Jonas Eliasson, professor i transportsystemanalys på KTH i Stockholm till Sveriges Radio,

Tågurspårningen vid Stockholm Södra i november kostade samhället mellan 10 och 20 miljoner kronor varje dag, enligt Eliasson, Det betyder mellan 90 och 180 miljoner kronor.

- När det handlar om flera tusen resenärer som försenas en timme vardera handlar det snabbt om stora belopp, miljontals kronor per dag, säger Eliasson.

Men det är ännu värre om resenärerna slutar lita på att tågen ska kunna ta dem till jobbet i tid. Då slutar folk bland annat flytta dit där jobben finns och det blir riktigt dyrt för samhället. .

ANNONS

– Om man ser att något sådant här inträffar med en viss regelbundenhet då får det konsekvenser för vilka typer av arbetsplatser och bostäder som folk kan tänka sig att välja, säger Eliasson till SR.

- Då orsaker det kostnader på arbetsmarknaden och bostadsmarknaden som är mycket värre och mycket mer långsiktiga, säger Eliasson.

Till det här kommer tågtrafikföretagens direkta kostnader, lågt räknat över en miljard kronor varje år, enligt beräkningar som Branschföreningen Tågoperatörerna gjort.

I går skrev Näringslivets transportråd till Trafikverket och frågade vad verket gjort med de många hundra extra miljoner som regeringen anslagit till underhåll.

– Det har varit väldigt många urspårningar och fel av olika slag och då är det viktigt med en samlad redovisning av vad har gjorts med de extraanslag som faktiskt har tillförts av regering och riksdag, säger Guy Ehrling som är kanslichef på Näringslivets transportråd.

SSAB har räknat ut att inställda och försenade tåg kostar SSAB 100 miljoner kronor varje år

ANNONS