Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Det är clowndräkt som gäller för den som vill skrämmas ordentligt. Arkivbild.

Svenskar vill skrämmas – som clowner

Vad är det vi helst klär ut oss till när vi vill skrämmas? Svaret är, lite paradoxalt, clown. Att klä sig som nunna är en annan av svenskarnas skräckfavoriter. Och skräcktrenden är det som gäller även för de mindre barnen.

Det drar ihop sig till halloween, den amerikanska högtid som många anammat även i Sverige. Det är högsäsong för företaget Buttericks, som både hyr ut och säljer kostymer och tillbehör för den som vill klä ut sig.

- Jag har gjort lite trendspaning. På karaktärssidan är clowner, nunnor och den klassiska häxan storsäljare hos oss just nu, säger Stina Petrini, marknadschef på Buttericks.

Någon större skillnad mellan vad barn och vuxna efterfrågar märker hon inte.

- Nej, vi ser att till exempel även yngre vill vara den lite mer läskige clownen under halloween. Nunna är lite mer vuxet, men den klassiska häxan är lika för barn och vuxna.

Dracula utkonkurrerad

Är då klassiska halloweenkaraktärer som Dracula och Frankenstein passé?

- Nej, utspelade är de nog inte. Det finns många karaktärer att välja på. Men om jag tittar på våra topp-tre så är det clown, nunna och klassisk häxa, poängterar Stina Petrini.

En annan trend som märks är avancerad sminkning med naturtrogna sår och andra läskigheter.

- Våra kunder köper fler färglinser än tidigare år. Och mycket latex och faceblod och sådant. Det har säkerligen med sociala medier att göra, att du vill lägga upp bilderna på Instagram, säger Stina Petrini.

För ett par år sedan rådde clownskräck i Sverige, med hotfulla clowner som skrämde människor. Men Stina Petrini ser inget samband mellan den nuvarande clowntrenden och skräckclownerna. Hon tror i stället att förra årets nyinspelning av skräckklassikern "Det", med svenske Bill Skarsgård i rollen som den skrämmande clownen Pennywise är en bidragande faktor.

Barn vill skrämmas

Leksaksjätten Top-Toy, som driver kedjorna BR och Toys R Us i Norden, har noterat att trenden är lite högre skrämselfaktor.

"Traditionella halloweenprodukter som fina häxklänningar och pumpaskålar att samla godis i är fortsatt populära, men i jämförelse med tidigare ser vi generellt en tendens till att det i högre grad är de skrämmande halloweenkostymerna som slår, och att även de små barnen gärna vill ha scary stuff och inte bara söta dräkter", skriver Line Camilla Westrup Rasch, kommunikationskonsulent på Top-Toy, i ett mejlsvar till TT.

"Min egen dotter på åtta år följer nog trenden. Förra året var hon en liten häxa, men i år ska hon vara vampyr med 'blodiga' plastarmar och -ben hängande i snören på sin kostym", tillägger hon.