Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Svenskar handlar kläder som aldrig förr

DETALJHANDEL: Vi handlar kläder som aldrig förr. Under tio år har klädförsäljningen ökat konstant. Det nyligen avslutade årets klädnota lär sluta på cirka 55 miljarder kronor.
Förra årets slutsiffra är ännu inte fastställd. Dock siar ökningstakten under de tre första kvartalen om en slutnota 2005 på cirka 44,3 miljarder kronor, en ökning sedan 2004 med 2,2 miljarder kronor. Summorna beskriver hur mycket vi handlat kläder för (dam-, herr- och barnkläder) i fackhandeln. Skulle vi dessutom räkna in de pengar som spenderats på kläder inhandlade på till exempel stormarknader och liknande slutar summan på cirka 55 miljarder kronor.

Under de senaste tio åren har det skett en konstant ökning av klädkonsumtionen i pengar räknat. Och bara de senaste åren verkar kläderna bli omoderna snabbare än någonsin.
Åke Weyler, vd på Stil, branschorganisationen för sko- och textilhandel, säger att takten på nya kollektioner påverkar vår uppfattning om modegraden i de kläder vi har.
- Bara ett par månader efter inköpet kan skjortan eller blusen verka omodern. Med den takten som de stora klädkedjorna förnyar sortimentet så vågar kunderna inte låta något hänga kvar till ett senare tillfälle. Också därför handlar vi mer.

Bland de mindre klädhandlarna är det fortfarande i huvudsak en vår- och en höstkollektion som gäller medan giganter som H&M tar in nya varor varje dag. De små omsätter sitt lager två gånger per år, de stora mellan sex och åtta gånger.

Klädkedjan Zara, en av H&M:s största konkurrenter med 750 butiker världen över varav tre i Sverige och eventuellt snart en i Göteborg, utses av Åke Weyler till världsetta i snabbhet.
- Det tar sex veckor från det att de fått en impuls till färdigt plagg i butik, de säger själva att det inte är de som uppfunnit begreppet quick response men att det är de som fulländat det.

En av knäckfrågorna handlar om inköps-ort. Zara köper och tillverkar kläder i Spanien, Portugal, Marocko och Tunisien - länder med kortare avstånd till butikerna än till exempel lågprisländer som Kina, varifrån kläderna måste skeppas.
- Det kan bli problem för Zara, de kan tvingas ligga snäppet högre i pris på grund av detta.
Men även ett tidsspann på tre, fyra månader mellan idé och köpklar vara fungerar för att hela tiden kunna fylla på med nya varor.

Procentuellt lägger vi i dag mindre pengar på kläder än kunderna gjorde på 1970-talet. Om det var möjligt att köpa en klänning per månad då motsvarar det tre klänningar per månad i dag, fast till ett lägre pris. Sverige har blivit ett lågprisland när det gäller kläder.
- Många kan köpa en frack i dag, förr var det ett livsprojekt. Det har skett en jätterevolution, säger Fredrik Bergström, vd på HUI.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.