Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Svårt säga upp svensk mobil

Svenskar sitter fast längre i mobil- och internetabonnemang än andra nordbor.

Post- och telestyrelsen (PTS) vill att uppsägningstiderna ska bli kortare och menar att det skulle pressa priserna, men enligt regeringen är det inte aktuellt att ändra lagen.

Regeringen fick i höstas en rapport från PTS och har nu lämnat en proposition om regler för elektroniska kommunikationer. PTS kallar kortare uppsägningstider en "hjärtefråga" men regeringen föreslår inte någon lagändring på den punkten.

– Vi har ingen klar åsikt i frågan. Det kan mycket väl vara något vi får återkomma till, säger Henrik Hansson, politiskt sakkunnig vid näringsdepartementet.

Konsumenterna låsta

De flesta telefoni- och internetabonnemangen i Sverige har utöver eventuella bindningstider även uppsägningstider på tre månader. I de andra nordiska länderna får företagen ha uppsägningstider på max en månad. PTS vill därför ha nya regler för att öka rörligheten.

– På flera punkter har Sverige villkor som låser konsumenter till olika typer av avtal i högre utsträckning än vad som förekommer i våra grannländer. Vi lyfter framför allt fram uppsägningstiden som dels någonting som är mycket längre än i alla andra nordiska länder och som dessutom vi tror har en väldigt stor påverkan på hur svårt det är att byta operatör, säger Johan Rydberg, jurist på konsumentavdelningen på PTS.

Krångel och avgifter gör att många drar sig för att byta leverantör av telefoni och bredband. I Sverige är det färre som flyttar sina nummer än i övriga Norden.

– Det är något som riskerar att cementera marknaden och skada konkurrensen långsiktigt, säger Johan Rydberg.

Köper inte prisargument

Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia, säger att företaget valt att följa branschpraxis och tillämpar tre månaders uppsägning. Enligt honom är det både bindningstider och uppsägningstider som håller kostnader nere.

– Ska man ha en kortare uppsägningstid så skulle det möjligen kunna leda till högre priser, säger han.

Det argumentet köper inte Johan Rydberg. Han hänvisar till de andra nordiska länderna och menar att priserna på sikt i stället skulle pressas av hårdare kamp om kunderna.

– I Danmark har man en maximal bindningstid på sex månader och en uppsägningstid som inte får överstiga en månad. Det är ändå låga priser tack vare konkurrens. Danmark är exemplet som visar att det går att tillhandahålla mobil telefoni till låga priser med både väldigt korta bindningstider och uppsägningstider, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.