Det danska fartyget Karin Høj kapsejsade efter kollisionen med det brittiska fartyget Scot Carrier. Bärgningsfartyget Susanne A bärgade senare Karin Høj. Arkivbild.
Det danska fartyget Karin Høj kapsejsade efter kollisionen med det brittiska fartyget Scot Carrier. Bärgningsfartyget Susanne A bärgade senare Karin Høj. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Styrman får fängelse för dödsolycka vid Ystad

Den brittiske styrmannen på fartyget Scot Carrier, som orsakade dödsolyckan utanför Ystad, döms till ett och ett halvt års fängelse.

ANNONS

Åklagaren och försvaret var, enligt Danmarks Radio, eniga om att ett och ett halvt års fängelse var ett lämpligt straff för styrmannen. Han får också ett inreseförbud till Danmark under tolv år och får inte föra fartyg på danskt vatten.

Styrmannen på Scot Carrier var påverkad av alkohol och pratade i telefon. Han observerade därför inte det danska lastfartyget Karin Høj i vattnet mellan Ystad och Bornholm. Efter kollisionen, som skedde natten till den 13 december i fjol, kapsejsade det danska fartyget. En av de två besättningsmännen på den danska båten hittades senare död, den andre har inte återfunnits.

ANNONS

Den 30-årige brittiske styrmannen häktades först vid Malmö tingsrätt misstänkt för grovt sjöfylleri, grov vårdslöshet i sjötrafik och grovt vållande till annans död. Då erkände han bara vårdslöshet av normalgraden.

Dansk polis och åklagare begärde senare honom utlämnad till Danmark.

Han åtalades i Danmark för "uagtsomt manddrab", vilket på svenska motsvarar "vållande till annans död". Han åtalades även för att ha kört fartyget vidare efter kollisionen utan att larma eller hjälpa besättningen på Karin Høj.

Under torsdagens rättsförhandlingar vid Köpenhamns tingsrätt förklarade sig britten skyldig till alla brott han åtalats för.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS