Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

De straff som i dag utdöms för brott mot trafikskolelagen är inte tillräckliga, anser Berit Johansson, förbundsordförande i Sveriges trafikskolors riksförbund, STR. Arkivbild.

STR kräver skärpt lag om trafikskolor

En man i 50-årsåldern har dömts till fängelse för bland annat grovt bokföringsbrott i samband med illegal trafikskoleverksamhet. "En halv seger" enligt Berit Johansson på Sveriges trafikutbildares riksförbund, som hellre vill se mannen dömas för brott mot trafikskolelagen.

Under flera år har en man i 50-åråldern drivit trafikskola på flera orter i Västsverige utan tillstånd från Transportstyrelsen, vilket krävs enligt lag. Trots att han har fällts i både i tingsrätten och i hovrätten har han fortsatt sin verksamhet.

Men nu döms han av Värmlands tingsrätt till fängelse i ett år och sex månader för bland annat grovt bokföringsbrott i samband med illegal trafikskoleverksamhet.

Berit Johansson, förbundsordförande på Sveriges trafikutbildares riksförbund (STR), ser det aktuella fallet som ett exempel på vad förbundets kartläggning visat – att 80 procent av deras medlemmar sett illegal trafikskoleverksamhet på sin ort.

- Jag ser det själv när jag är ute. Överallt finns detta. Det vi ser i dag har pågått i långt över 20 år och blir bara värre. Och det har inte gjorts någonting.

"Straffet för lågt"

Men hon anser också på att straffet för brott mot trafikskolelagen är lågt jämfört med andra tillståndspliktiga verksamheter på vägarna.

- Problemet kvarstår. Mannen borde stoppats tidigare med hänvisning till lagen om trafikskolor. Men nu måste man i stället gå via hans ekonomiska brottslighet med alla de resurser det tar från samhället.

Nu kräver Berit Johansson att politikerna griper in, hon tycker att det måste bli kännbart att bryta mot den här lagen.

I ett mejl till TT skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att det är helt oacceptabelt att man konkurrerar med olaglig verksamhet och riskerar trafiksäkerheten. Men att problemet med svarta trafikskolor tyvärr inte är något nytt:

"Regeringen har därför tillsatt en bred översyn av hela förarutbildningssystemet. Problemet med svarta körskolor ingår i detta projekt och exempelvis Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket deltar för att titta särskilt på just det. Introduktionen av CSN-lån för körkort kommer att stärka de vita körskolorna."

Blir ett pilotfall

Det här fallet är det första i sitt slag där Ekobrottsmyndigheten har väckt åtal, och det kan få stor betydelse. Det blir ett pilotfall för att se om det är rätt väg att få bukt med "svarta trafikskolor".

- Lagen om trafikskolor är en administrativ lag. Om man fälls får man böter. Det som är unikt med den här domen är att om du ägnar dig åt den här typen av verksamhet utan tillstånd så ägnar du dig åt ekonomisk brottslighet och ska dömas för det. Det är ett nytt angreppssätt som tidigare inte är prövat och straffet blir mycket mer kännbart, säger kammaråklagare Eva Grandestedt.

Utifrån det här domslutet finns det inga skäl att inte driva fler liknande ärenden, anser hon.