Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Storsäljare stärkte Astra Zenecas resultat

Två storsäljare utgjorde grunden för Astra Zenecas försäljning på 184 miljarder kronor förra året - vinsten ökade med 34 procent. Nye vd:n David Brennan lovar att prioritera forskningen.
Astra Zeneca slöt en rad licensavtal med forsknings- och bioteknikföretag under förra året. Redan under 2004 visade läkemedelsföretaget ett större intresse för att sälja andra bolags och forskares produkter på licens, något som Astra Zeneca varit förhållandevisa sena med. Åtminstone i större omfattning.

David Brennan, ny vd sedan årsskiftet men mångårig medarbetare, sade i går att flödet av nya substanser har ökat och att nya läkemedel har nått sena utvecklingsstadier men också att "vi kommer dock att vidta ytterligare åtgärder för att stärka vår forskningsportfölj, och detta är min högsta prioritet".

Förutom oron över bristen på läkemedel i "pipe-line", en brist de själva medgett, är det några krossade förväntningar som har manat på licenssuget.

Att Exanta, avsedd som förebyggande medicin mot stroke, fick nej i USA är en motgång som företaget hittills sagt att de ska göra allt för att vända till den framgång de räknade med från början. Men i samband med bokslutet som presenterades i går växer oron över Exantas vidare öde.

Astra Zeneca fortsätter sina överläggningar med det amerikanska läkemedelsverket, FDA, men skriver i rapporten att det är osannolikt att finna en väg fram för Exanta i USA.

Däremot framhärdar man med försöken att få Exanta registrerad i Europa, som efter USA:s nej har visat tvekan, och har lämnat in en ansökan om registrering i december 2005.

Resultatet för 2005 stämde i stora drag med analytikernas förväntningar, vinsten per aktie blev något högre. Men marknaden var skeptisk. Strax efter att bokslutet släpptes sjönk kursen med 2,3 procent. Vid stängning hade kursfallet blivit än större, 3,1 procent, och värdet minskat med 11 kronor och 50 öre.

Bättre än väntat gick det för de två storsäljarna Nexium och Seroquel som under förra året har sålt för mer än markanden väntat sig. Magmedicinen Nexium, Losecs uppföljare (se separat artikel), sålde för 35 miljarder kronor vilket är 18 procent mer än 2004. Seroquel, som används vid schizofreni och maniska tillstånd, ökade med 35 procent till en försäljningssiffra på 21 miljarder.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.