Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/3

Storbank varnar för bedragare

Swedbank går nu ut med en varning till sina kunder: Klicka inte och svara inte på bluffmejl och SMS som har skickats i flera stora bankers och företags namn.

Det är storbanken Swedbank som går ut med en varning till sina kunder. Man varnar för bluffmejl och bluffmeddelanden, som skickas ut i flera stora bankers och företags namn och där man uppmanas att lämna ut sina bankuppgifter.

Fler kunder har hört av sig till banken om att de har fått misstänkta sms och e-postmeddelanden. I dem ska det ha stått att det har uppstått problem i bankens system eller att personliga inloggningsuppgifter behöver skrivas in på nytt. Personen som får meddelandet uppmanas även att klicka på en länk där man fyller i sina uppgifter.

- Våra kunder får tyvärr ganska ofta mejl som begär ut personlig info. Det är varierande mejl. De senaste åren har det skett en ökning. De skickas ofta i ett format som gör det svårt att skilja det från kommunikation från oss, säger Gabriel Francke Rodau, kommunikationshef på Swedbank. 

Får man ett mejl som ser misstänksamt ut ska man enligt Swedbank ställa sig själv flera frågor innan man fyller i eller svarar.

- Får man ett mejl där man ombeds skriva in personlig information så ska man fundera över vem avsändaren är och brukar avsändaren skicka sådana här mejl. Är man det minsta tveksam ska man höra av sig till sin bank eller till det företag som mejlet uppges komma ifrån, säger Gabriel Francke Rodau.

Hur går ni vidare efter att ni har fått den här informationen från era kunder?

- Vi är måna om att samarbeta med myndigheterna för att få tag i personerna bakom. Ibland är det lätt men oftast är det väldigt sofistikerade bedragare bakom de här bedrägerierna, säger Gabriel Francke Rodau, kommunikationschef på Swedbank.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.