Plagierade däck består av en helt andra komponenter än originaldäck. Arkivbild.
Plagierade däck består av en helt andra komponenter än originaldäck. Arkivbild.

Stora risker med piratkopierade däck

Förekomsten av billiga piratkopierade däck på svenska vägar kan utgöra livsfara för dem som befinner sig i trafiken.

ANNONS
|

Den smällkalla vinter och snöyra som nu råder i delar av landet medför stora utmaningar i trafiken och ställer också stora krav på fordonen i sig, inte minst vad det gäller däckens kvalitet.

- De måste tåla vissa temperaturskillnader, snö och vårt svenska väglag, säger Peter Hedin.

Men enligt en rapport från Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet (EUIPO) är omkring 7 procent av alla däck i Sverige plagiat, aldrig säkerhetstestade och tillverkade av undermåliga gummiblandningar. De piratkopierade däcken tillverkas ofta i Kina men kan många gånger säljas direkt på den svenska marknaden via svenskspråkiga webbsajter.

ANNONS

Håller inte måttet

Som konsument kan det vara mycket svårt att skilja ett piratkopierat däck från ett originaldäck, eftersom mönster och logotyp ser likadana ut som originalen.

- Du märker det kanske först efter två månader när du ska tvärbromsa, då håller de inte alls måttet, säger Peter Hedin.

Ekonomiska förluster

EUIPO fastslår att den lagliga däckindustrin lider stora ekonomiska förluster på grund av piratkopiorna. I hela EU uppgår beloppet till motsvarande 22,1 miljarder svenska kronor, och i Sverige 453 miljoner kronor. Utöver de ekonomiska skadorna finns också miljömässiga.

- Är däcken dåliga kommer bilen att dra mer bensin. Vi vet heller inte hur däcken är tillverkade, sannolikt är arbetsmiljön inte den samma som i originalfabriken, säger Peter Hedin.

TT: Hur kan man som bilägare försäkra sig om att däcken man köper inte är piratkopierade?

- Här gäller det klassiska: Är det för bra för att vara sant är det också så. Vänd dig i stället till etablerade leverantörer.

ANNONS
TT

ANNONS