Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Infrastrukturminister Anna Johansson höll möte med åkeribranschen med flera för att diskutera vad som kan göras för att hindra att lastbilar används till terrordåd, efter dådet på Drottninggatan i Stockholm.

Stopp av lastbilskapningar diskuteras

Hastighetsdämpande åtgärder, höga ljud som varnar och olika tekniska lösningar i bilarna. Det är några av de åtgärder som diskuterats för att i framtiden stoppa terrorbrott med stulna lastbilar.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) kallade till möte för att tillsammans med företrädare för bland annat åkeribranschen, lastbilstillverkare och berörda myndigheter diskutera hur man ska förhindra att tunga fordon används till terrordåd som vid attentatet i Stockholm den 7 april.

Syftet med mötet var inte att komma fram till några konkreta åtgärder, utan snarare att skapa en mötespunkt där olika perspektiv kan belysas, enligt Anna Johansson.

Inget idiotsäkert

Men såväl åtgärder i stadsmiljö som teknik i bilar kommer att behöva ses över.

- Utbildningsinsatser och informationsutbyte mellan olika myndigheter är viktiga åtgärder som vi kan genomföra redan i dag. Det är också viktigt att inte göra kraftfulla åtgärder förhastat, säger Johansson till TT.

Flera branschföreträdare har föreslagit att så kallade automatbromsar ska införas i lastbilar, vilka stannar fordonet om det dyker upp ett hinder. Det är en åtgärd som även infrastrukturministern ser positivt på.

- Autobroms är en teknisk lösning som jag tror är en väg att gå, samtidigt som de flesta förarstödda systemen går att koppla sig förbi på olika sätt. Idiotsäkra system tror jag inte finns, men däremot kan det minska riskerna.

Nollvision mot terror

Deltagarna på mötet kommer att nu att skicka in förslag på åtgärder inför ett nytt möte som ska ske den 18 maj.

Initiativet att samla olika aktörer är välkommet, enligt trafikpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz (M).

- Vi ser att man agerar ganska mycket i affekt efter lastbilskapningen, men politiken måste också prata om infrastrukturen. Nollvisionen måste även inkludera hotet av terrorn, säger hon till TT.