Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé håller inte med kollegorna i Stockholm, som nu säger nej till nya stambanor för höghastighetståg. Bild: Olof Ohlsson

Stockholms nej till nya stambanor oroar Trouvé

Stockholms handelskammare säger nej till höghastighetståg mellan landets tre största städer. Johan Trouvé, vd på Västsvenska handelskammaren, är inte imponerade över deras argumentation.
– Det är ett antal faktamässiga saker som vi är förundrade över.

Västsvenska handelskammaren har tillsammans med Sydsvenska, Östsvenska samt handelskammaren i Jönköping under flera år lobbat för bygget av höghastighetsbanor. Under onsdagen bytte Handelskammaren i Stockholm fot och släppte en rapport där man säger nej till bygget av höghastighetsbanor, med argumenten att det skulle bli för dyrt, att passagerarunderlaget inte är tillräckligt samt att bygget skulle ge en klimatskuld som aldrig går att betala av.

"Väldigt vinklat"

Johan Trouvé är inte förvånad över utspelet.

– Vi har förstått att de inte gillar det här. Men det är ett antal faktamässiga saker i deras rapport som vi är förundrade över. Det är en del som inte riktigt stämmer överens med vad man kommit fram till i andra utredningar, säger han.

Klimatargumentet är ett exempel.

– De målar upp att vi kommer att ha elvägar och eldrivna flyg. Samtidigt tänker de sig inte att de ska ske några förbättringar inom byggteknik eller i effektivisering av järnvägsbyggnation. Det blir väldigt vinklat.

På liknande sätt har de räknat på folktätheten i hela Götaland och Svealand, när stambanorna i själva verket är planerade till de delar som är mest tätbefolkade.

LÄS MER: Trafikverket utreder sträckan för snabbtåget mellan Göteborg och Borås

Moderaterna har svängt

– De säger att Sverige är glest befolkat, men järnvägen ska ju gå längs med de mest befolkade delarna. Bara mellan Stockholm och Göteborg bor två och en halv miljon människor. Det är en fjärdedel av landets befolkning, säger Johan Trouvé och tillägger att 70 procent av landets befolkning bor längst den planerade sträckningen om man räknar in ändstationen i Stockholm.

Johan Trouvé ser fyra huvudskäl till att argumentera för nya stambanor för höghastighetståg.

• Att järnvägssystemet är så eftersatt att att det inte längre går att lappa och laga. Mer måste till, och det snabbt.

• Det förkortar restiderna avsevärt, vilket är av vikt eftersom många inom tjänstesektorn reser mellan Göteborg och Stockholm ett par gånger varje månad.

• De regionala vinsterna är stora. Restider mellan Göteborg och Borås på en halvtimme. Eller till Jönköping på 50 minuter skulle ge en större arbetsmarknad.

• Det skulle också ge godstransporterna större utrymme på det nuvarande systemet. Något som bland annat skulle få stor betydelse för Göteborgs hamn.

Det var regeringen Reinfeldt som satte igång det arbete som ledde fram till förslaget att bygga höghastighetsbanor, och att göra det med alternativ finansiering för att få tempo i arbetet. Utredningen presenterades i Almedalen sommaren 2017.

Sedan dess har också Moderaterna bytt fot i frågan. Numera är partiet skeptiskt till höghastighetsbanor, av ungefär samma anledningar som Stockholms handelskammare.

Den här ryckigheten oroar Västsvenska handelskammarens vd.

– Vad gäller den här typen av investeringar så krävs det långsiktighet. Därför är det allvarligt att partier byter ståndpunkt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.