Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Staten erbjuder provligg på nätet

I dag lanserar Smittskyddsinstitutet sin nya Facebook-applikation "Provligget", för att få fler unga vuxna att använda kondom. Applikationen är en del av kampanjen "Knull de Luxe."

Knappt fyrtio procent av vuxna mellan 18 och 24 år använder kondom vid tillfällig sex. Det är alldeles för lite, tycker Smittskyddsinstitutet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Det innebär att alldeles för många får till exempel klamydia. Det rör sig om 37 000 per år i runda slängar, säger Karin Rågsjö, kommunikationsstrateg på institutet.

Hon är en av personerna bakom kampanjen Knull De Luxe, som drogs igång redan 2010. Kampanjens syfte är lovvärt - att få fler att skydda sig. Men namnet?

- Du undrar vad vi håller på med? Om vi har fått Tourettes syndrom? frågar Karin Rågsjö med ett skratt.

Hon erkänner att hon själv var lätt skeptisk i början, men betonar att myndigheter och organisationer ställt sig bakom kampanjen.

- Det är ett sätt att bryta igenom till unga människor. Vi jobbar mycket med sociala medier och då går det inte med en lågmäld ton, utan man måste skrika till lite. Och det har vi gjort!

På frågan om det inte är ett lite krampaktigt försök från vuxenvärlden att nå de unga, skrattar hon igen:

- Du menar att det sitter ett gäng 60-talister här och försöker få till det? Nej, men vi ser att vi med en liten budget har fått ett bra genomslag i gruppen. Det är ett sätt att skapa uppmärksamhet och få upp frågan på agendan, säger hon.

Samtidigt understryker hon att en informationskampanj - vare sig det handlar om tobak, alkohol, narkotika eller sex - inte förändrar några beteenden om den inte är långsiktig och går hand i hand med en rad andra insatser.

I dag lanseras den nya applikationen "Provligget".

- Ja, vi har sedan tidigare dels "Knullträdet" - jag säger "K-trädet" för att inte låta så vulgär - dels "Knull De Luxe". De insatserna har vi samlat ihop på en sida, och därifrån kan man ta sig till det så kallade "Provligget", berättar Karin Rågsjö och fortsätter:

- Hela tiden dyker det upp information om vad man ska tänka på när man ska ha sex. Där finns då olika karaktärer, skådespelare som Kim Anderzon och Måns Herngren och några till. Man kan trycka in dem, lyssna på dem och lägga in sitt eget lilla stön och deras lite roliga stön. Det är på ett humoristiskt sätt, och tar bara tio sekunder.

Och nej, Knull De Luxe-kampanjen har knappast fått några negativa kommentarer. Två hörde av sig förra året, och det kan inte kallas folkstorm.

- Däremot har kampanjen uppmärksammats en hel del. Inte minst i utlandet, där man berömt insatsen både för att man nått målgruppen och för att det är ett "tufft" grepp, säger Karin Rågsjö.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.