Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

SOS Alarm får hård kritik.

Efter en nationell granskning ger Socialstyrelsen SOS Alarm hård kritik för bristande patientsäkerhet.

Under förra året inleddes den nationella granskningen av SOS Alarm. Det ledde till att företaget fick ett antal påpekanden om brister, som man lovade åtgärda. Men resultatet av åtgärderna imponerar knappast.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- SOS Alarm har redovisat åtgärder som sedan inte vidtagits. Dessa måste omsättas i praktiken och följas upp om de ska ha effekt. säger Socialstyrelsens inspektör Maria Carlund i ett pressmeddelande.

Enligt Socialstyrelsen har SOS Alarm inte uppfyllt de krav som patientsäkerhetslagen ställer på ledning, planering och kontroll av verksamheten. Därmed kan man inte garantera en god hälso- och sjukvård.

- Det är mycket viktigt att minimera risker i den prehospitala akutsjukvården eftersom misstag kan vara avgörande. Säkerhetsarbetet är centralt och vi ser allvarligt på dessa brister, säger Maria Carlund.

GP har flera gånger skrivit om allvarliga missbedömningar och felprioriteringar vid larmsamtal, något som SOS Alarm själva medgivit. Socialstyrelsen påpekar att det därför är extra anmärkningsvärt att SOS Alarm under 2010 inte genomfört några samtalsuppföljningar alls. Under senare del av 2011 har 715 samtal avlyssnats, men SOS Alarm anses inte ha dragit några slutsatser av samtalen och har heller inte återkopplat resultat till personalen.

Socialstyrelsen är inte nådig i sin kritik, trots att SOS Alarm försökt förklara bristerna med en stor omorganisation förra året.

- Det är oacceptabelt att vårdgivaren inte har säkerställt en bibehållen kontroll av kvaliteten i samband med förändringarna, säger Maria Carlund.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.