Snart kan långtradare vara tio meter längre

Ska du köra om en lastbil kan du få köra nästan tio meter längre från och med sista augusti nästa år. Trots det innebär de längre fordonen ingen uppenbar säkerhetsrisk, menar Trafikverket.
– Så länge hastigheten hålls är det inget som ökar risken, säger trafiksäkerhetsdirektör Maria Krafft.

ANNONS
|

Från den 31 augusti 2023 är det tillåtet att köra lastbilar som är 34,5 meter långa, alltså nästan tio meter längre än vad de som längst får vara idag. Det har regeringen beslutat.

– Det här är en efterfrågad åtgärd som gör att vi bättre kan nyttja vägarna och minska transporternas miljöpåverkan, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Branschorganisationen Svenska åkeriföretag har länge drivit frågan att få köra med längre fordon. Morgan Stahlgård som är ordförande i Västra Götaland anser att det här är ett stort steg i rätt riktning.

– Det har tagit ofantligt lång tid men nu har vi äntligen fått ett beslut och det är jättebra. Det som är negativt är att branschen inte får välja längden på släpvagnar på samma sätt som man får i till exempel Finland, säger han och fortsätter:

ANNONS

– Men det vi får fokusera på nu är det positiva i att vi nu kan minska antalet transporter och därmed minska belastningen på vägarna.

Påverkar inte omkörningar

Men Morgan Stahlgård påpekar att det här ställer högre krav på Trafikverket och dess underleverantörer när det kommer till underhåll av vägarna. Längre fordon blir mer spårkänsliga och det kan bli något ostabilt om asfalten är väldigt sliten.

Men att det skulle bli svårare och mer riskfyllt för andra trafikanter att köra om de nästan tio meter längre lastbilarna är något han motsätter sig.

– Det räcker med att du kör om två lite kortare lastbilar på samma gång så är du uppe i samma längd. Att fordonen blir längre har ingen direkt påverkan på omkörningar, säger Morgan Stahlgård.

Inte heller Maria Krafft som är trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket ser några större säkerhetsrisker med att fordonen tillåts vara längre från och med sista augusti nästa år.

– Det är generellt en utmaning med tung trafik på vägarna och det är jätteviktigt att de här lastbilarna inte går för fort. Men att lastbilarna får vara tio meter längre medför i sig ingen ökad risk, säger hon.

Koldioxidutsläppen minskar

Längre lastbilar är ett beslut som går i linje med hållbarare transporter. Enligt Trafikverkets beräkningar innebär lagändringen att koldioxidutsläppen från tunga fordon kan minska med någonstans mellan fyra och sex procent.

ANNONS

– Vi har ett stort och glesbefolkat land och när vi väl kör transporter så gäller det att utnyttja det på maximalt sätt och ta vara på ytan. Det här är ett sätt att försöka minska antalet resor och göra det mer effektivt, säger Maria Krafft.

Reglerna gäller på utsedda vägar där man tidigare har fått köra lastbilar med maxlängd 25,25 meter. Hastighetsgränsen på att lastbilarna får köras i max 80 km/h ligger kvar.

LÄS MER:Schaktmassorna från Göteborg hamnar på landet i Lilla Edet

LÄS MER:Långa väntetider för lastbilar i Göteborgs hamn

LÄS MER:Fyra av tio tunga transporter trafikosäkra

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS