Sjöfartsverket har fem isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Arkivbild.
Sjöfartsverket har fem isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Arkivbild.

Snabb istillväxt sätter fart på isbrytarna

Vinterkylan har slagit till på allvar och isarna växer i de svenska farvattnen. Det sätter fart på landets isbrytare.

ANNONS
|

Istillväxten har hittills i vinter varit blygsam på grund av den varma hösten. Men den senaste veckans kyla gör att isen nu lägger sig snabbt.

- Isen är inte jättetjock än, men det blåser nordligt över Bottenvikens norra delar. Det är bara någon dag bort nu före det börjar tröga till vid hamnarna, säger Amund E B Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

ANNONS

- Den finska sidan har haft det besvärligt i några veckor, men i Sverige har vi faktiskt inte assisterat ett enda fartyg än. Det är väldigt sent.

På väg till Vänern

Bottenviken bedöms vara helt isbelagd inom kort och istäcket på de större sjöarna och på Göta älv väntas växa kraftigt under de kommande dygnen.

Isbrytaren Ale är på väg till Vänern och beräknas anlända dit på måndag kväll. Fartyget är specialbyggt för att kunna passera Trollhätte kanal – som förbinder Vänern med Kattegatt – och tjänstgjorde även i Vänern förra vintern.

- Sjöfartsverket har gjort sin första insats där, för att bryta loss is vid en kraftstation i Lilla Edet. Det börjar växa till ganska tjock is på Göta älv, det behövs inte många minusgrader, säger Amund E B Lindberg.

Atle, Frej och Oden

I Bottenviken bryter Ymer med stöd av den inhyrda isbrytaren Thetis. Sjöfartsverkets återstående tre isbrytare – Atle, Frej och Oden – är ännu inte i gång.

ANNONS

- Med den väderutveckling som är nu räknar vi med att samtliga statsisbrytare kommer att vara i drift inom två och en halv vecka.

För sjöfarten till och från samtliga hamnar i Bottniska viken, i Mälaren samt i Vänern gäller likt varje vinter restriktioner. Endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få hjälp av isbrytare.

TT

Fakta: Isbrytning

Den svenska industrin är beroende av att sjöfarten fungerar året runt. Därför fyller isbrytarna en viktig funktion för att hålla igång sjöfarten och hamnarna, även under besvärliga vinterförhållanden.

Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar, dirigerar, leder och bogserar fartyg som har problem att komma fram.

Myndighetens fem isbrytare heter Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även arbetsfartygen Baltica och Scandica har isbrytarförmåga.

Ledningen för isbrytningen sitter i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.

Källa: Sjöfartsverket

ANNONS