Skrotat förslag om fartbegränsning

ANNONS
|

Över 300 uppretade Kungsbackabor och båtägare, liksom en rad myndigheter, reagerade våldsamt då länsstyrelsen i vintras kom med sitt förslag om en kraftig fartbegränsning i Kungsbackafjorden, som ett sätt att komma till rätta med den störande vattenskotertrafiken.

Som ett starkt argument påpekade båtfolket bland annat att motorbåtar i så låga farter skulle komma att spy ut ännu mer avgaser och orsaka större svallvågor och därmed skada miljön mer än vattenskotrarna. Samma uppfattning har framförts av bland annat Sjöfartsverket. Mot en fartbegränsning var också Kustbevakningen och Kungsbacka kommun. Bara Naturvårdsverket har i sitt remissvar varit odelat positivt till länsstyrelsens förslag.

ANNONS

Proteststormen blev för mycket för länsstyrelsen som i går fann för gott att avskriva hela idén om en fartbegränsning.

- Vi har lyssnat på opinionen. En hastighetsbegränsning på sju knop skulle påverka Kungsbackafjordens båtliv i stor omfattning, säger landshövding Lars-Erik Lövdén.

För att lösa vattenskoterproblemet har Sjöfartsverket istället meddelat att man skall se över möjligheterna att avlysa den allmänna farleden i Kungsbackafjorden eftersom fjorden inte har någon handelssjöfart. Och eftersom vattenskotertrafik bara är tillåten i de allmänna farlederna skulle också skoterproblemet då elimineras.

I sommar kommer vattenskoteråkarna att kunna fortsätta sin framfart i den allmänna farleden i Kungsbackafjorden men länsstyrelsen planerar att redan nu försöka begränsa trafiken genom att tillåta bara en smal korridor i farleden för vattenskotrar.

- Den kan bli en tillfällig lösning i väntan på Sjöfartsverkets beslut, säger förste länsassesor Bo Johansson.

Och bland båtägarna i Kungsbackafjorden mottogs länsstyrelsens besked med stor glädje.

Peter Söderberg, ordförande för Segelsällskapet Kaparen i Gottskär, reagerar med ett kärnfullt ord på nyheten:

- Skönt!

För segelsällskapet skulle en fartgräns ha ställt till med stora problem, särskilt i år med planerade SM- och EM- tävlingar. Följe- och kontrollbåtar måste snabbt kunna ta sig fram i seglingsfälten.

- En stor sten har fallit från mina axlar. Nu kan vi fortsätta planera för kappseglingarna i sommar, säger Peter Söderberg och noterar samtidigt att länsstyrelsen tagit hänsyn till miljöargument.

ANNONS
ANNONS