Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Vilka elever antas och vilka nekas plats på en friskola - och på vilka grunder? Föräldrar vittnar om misstro mot hur urval går till. Arkivbild.
Vilka elever antas och vilka nekas plats på en friskola - och på vilka grunder? Föräldrar vittnar om misstro mot hur urval går till. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Skolministern: Kösystemet måste bort

Fyra av fem granskade friskolor får kritik av Skolinspektionen för de sätt de väljer elever.
– Jag blir förbannad, säger skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S) och aviserar ett lagförslag om ett förändrat antagningssystem "inom kort".

Skolan ska vara öppen för alla elever men det har mer än en gång rapporterats om friskolor som på ett eller annat sätt sållar bland de sökande.

Det har dock saknats en övergripande bild av hur vanligt förekommande sådana metoder kan vara. Mot den bakgrunden har Skolinspektionen granskat 30 fristående skolor och deras urvalsgrunder.

Resultat: Brister hos 24 av de 30 skolorna. Det handlar bland annat om otydliga urvalsgrunder och brister i arbetet med färdighetsprov.

Bakgrund efterfrågas

Dessutom noterar Skolinspektionen att mer än hälften av skolorna efterfrågar mer information än vad de har rätt till i ansökningsformuläret - till exempel om eleven har ett annat modersmål än svenska eller om den fått specialpedagogiska insatser.

Skolinspektionen kan i den här granskningen inte slå fast att detta använts felaktigt och missgynnat någon sökande - men påpekar att risken finns.

– Med den extra informationsinhämtningen ser vi en risk för att information om elever i behov av stöd, elever med vissa diagnoser eller med viss bakgrund kan användas på ett felaktigt sätt, säger Michael Hjalmarsson som varit projektledare för studien.

"Flummigt"

Skolminister Lina Axelsson Kihlblom är inte förvånad över Skolinspektionens bild. Hon har tidigare beskrivit hur hon som friskolerektor fick tips på sätt att kringgå köande som kunde innebära extra kostnader, till exempel elever med funktionsnedsättningar.

– Nu ser vi svart på vitt hur det står till, och det är viktigt att vi tar tillbaka kontrollen igen. Jag är glad att inom kort lägga ett förslag till riksdagen om ett mer rättvist skolval, säger hon.

Det "jätteotydliga och flummiga" antagningssystemet - med möjlighet att köa - måste förändras, fortsätter hon.

– Kösystemet måste bort. Det är som gjort för fusk och oegentligheter. Därför behöver vi nya regler för antagande som ger alla en likvärdig och rättvis chans att välja skola, säger Lina Axelsson Kihlblom.

Saknar stöd

Grunden till det kommande regeringsförslaget är en utredning från 2020 med förslag att slopa kösystemet helt till förmån för lottade eller kvoterade platser till attraktiva skolor, samt ett gemensamt antagningssystem för alla skolor.

Socialdemokraterna har gjort tydligt att det vill slopa kösystemet, men saknar stöd för detta i riksdagen. Däremot finns det en majoritet för att begränsa kötiden.

Vad regeringen landar i - inga köer, eller begränsade köer - vill Lina Axelsson inte gå in på ännu. Propositionen ska läggas på riksdagens bord senast den 22 mars, så en lagrådsremiss där förslagen framgår bör komma inom kort.

Men enligt skolministern är ett centralt och gemensamt antagningssystem inte aktuellt nu .

– I vår budget hade vi pengar för ett gemensamt antagningssystem, men M och SD tog bort det i sin budget, säger Lina Axelsson Kihlblom.

Misstro

När det gäller Skolinspektionens granskning utgick myndigheten från den skriftliga information som fanns tillgänglig, samt muntliga uppgifter från ett urval föräldrar vars barn inte antagits.

– I flera fall har vi fått uppgifter om att informationen inte varit särskilt tydlig, och att det finns en misstro mot hur urvalet gått till, säger Michael Hjalmarsson.

TT: Har ni i något fall sett att en skola medvetet döljer information eller kringgår regler?

– Nej, det är inte det intryck vi fått i den här tillsynen. Det vi kan se är väl egentligen att informationen och rutinerna inte är ett prioriterat arbete, säger Michael Hjalmarsson.

Friskolornas svar på varför de samlar in information om elevernas bakgrund eller egenskaper, uppgifter som inte får användas i urvalet, har exempelvis varit att de inte sett över sitt ansökningsformulär på många år, enligt Hjalmarsson.

Fakta: Skolinspektionens undersökning

Urval: 30 fristående grundskolor i 17 kommuner.

Genomförande: Dokumentstudier och intervjuer (digitalt eller per telefon) med skolföreträdare samt urval föräldrar vars barn inte fått plats.

Resultat: Brister vid 24 av de 30 undersökta skolorna.

Brister hos såväl skolor med köande elever som utan kö.

Skolinspektionen understryker i rapporten att resultaten inte kan appliceras på alla friskolor i landet.

Källa: Rapporten Fristående skolors mottagande och urval av elever till förskoleklass och grundskola

Fakta: De granskade friskolorna

Bergtallens skola årskurs 7-9 (i Enköpings kommun). Huvudman: Villberga Familjecenter Aktiebolag

Campus Manilla F-9 (i Stockholms kommun). Huvudman: Campus Manilla Utbildning AB

Carlssons skola (i Stockholm). Huvudman: Föreningen för Carlssons skola

Entréskolan Enköping. Huvudman: AmiSgo AB

Entréskolan Stockholm. Huvudman: AmiSgo AB

Franska skolan/Ecole française (i Stockholm). Huvudman: Stiftelsen Franska skolan

Fredrikshovs slotts skola (i Stockholm). Huvudman: Stiftelsen Carpe Diem

Friskolan Piggelinen (i Karlskrona kommun) Huvudman: Friskolan Panea AB

Fryxellska skolan (i Västerås kommun). Huvudman: Stiftelsen Fryx

Innovitaskolan Karlskrona (tidigare Galären Rosenholm). Huvudman: AcadeMedia Fria Grundskolor AB

Hosiannaskolan F-9 (Nordanstig). Huvudman: Stiftelsen Nordanstigs kristna center

Jönsbergska Idrottsskolan Norrköping. Huvudman: Jönsbergska Idrottsskolan Norrköping AB

Lilla Kulturama (Stockholm). Huvudman: Medborgarskolan Stockholmsregionen

Montessoriskolan Casa (Göteborg). Huvudman: Stiftelsen Casa dei Bambini

Musikskolan Lilla Akademien (Stockholm). Huvuman: Musikskolan Lilla Akademien AB

Nils Holgerssonskolan (Sinrishamn). Huvudman: Föräldrakooperativet Nils Holgerssonskolan Ekonomisk förening

Noblaskolan Solna. Huvudman:Pysslingen förskolor och skolor AB

Nova Montessoriskola åk 6-9 (Kungsbacka). Huvudman: Montenova Montessoriskola ekonomisk förening

Pops Academy Östermalm (Stockholm). Huvudman: Pops Academy AB

Rosholmen Education Academy (Stockholm). Huvudman: Rosholmen Education Academy AB

Solviksskolan F-9 (Södertälje). Huvudman: Stödföreningen för Solviksskolan

Thoren Framtid Vargen 4-9 (Kiruna). Huvudman: Thoren Framtid AB

Wallbergsskolan (Halmstad). Huvudman: Wallbergsskolans Ideella förening

Umeå Waldorfskola F-9. Huvudman: Stiftelsen Umeå Waldorfskola

Dessa sex fick inte kritikbeslut av Skolinspektionen:

Centrina Lindholmen 6-9 (i Göteborgs kommun). Huvudman: Vindseglet AB

Kunskapsskolan Varberg 4-9. Huvudman: Kunskapsskolan i Sverige Aktiebolag

Internationella Engelska skolan Nacka. Huvudman: Internationella Engelska skolan i Sverige AB

Jensen Grundskola Örebro 6-9. Huvudman: Jensen Education college AB

Stegehus Waldorfskola årskurs 5-9 (Norrköping). Huvudman: Stiftelsen Steget

Thea Privata Grundskola Linköping årskurs 6-9. Huvudman: Theduction AB

Källa: Skolinspektionen