Sellpys priser förvirrar kunderna

En nopprig tröja från H&M för 5 556 kronor. En klänning från Cos för 3 890 kronor. Överpriserna på second hand-sidan Sellpy får konsumenter att undra hur prissättningen egentligen går till hos företaget. Vem värderar varorna?
GP har tagit reda på svaret.

ANNONS
|

Det är en snackis i olika sociala forum på nätet. Second hand-butiken Sellpy säljer både kläder, inredning och diverse prylar till stundtals väldigt höga priser. I alla fall när man jämför med nypriset i butikerna.

När GP scrollar runt på sidan dyker exempelvis en klänning från märket Cos upp för 3 890 kronor. En polotröja från H&M som beskrivs som ”nopprig” och ”flitigt använd med defekter” säljs för 5 556 kronor. Ett begagnat påslakan med Bamse-tryck och ”tecken på användning” kostar 1 700 kronor.

Priser vi inte är vana att se i kedjornas butiker.

Bad dem sänka priset

Sellpys affärsidé bygger på att privatpersoner säljer sina kläder eller saker genom Sellpy, som tar 60 procent per såld vara. Kostar varan över 500 kronor får säljaren tillbaka 90 procent av den del som överstiger 500 kronor. Sellpy står för kvalitetskontrollering och fotografering av varorna, lägger upp annonserna och sköter allt som har med försäljningen att göra.

ANNONS

Men hur går egentligen prissättningen till? Det frågar sig vissa som studsat på de stundtals väl tilltagna priserna.

”Jag har 20 plagg på Sellpy nu varav en klänning från Cos från 2007. De föreslog 800 men jag bad dem sänka till 200. Sjukt” skriver en av Sellpys kunder.

Ett Instagramkonto som skapats i syfte att uppmärksamma märkliga annonser från Sellpys sajt har fått över 5 000 följare.

Algoritm sätter priserna

När GP kontaktar Sellpy ges svar endast över mail:

”Sellpy’s prissättning är baserad på en algoritm som beräknar startpriset för varan baserad på historisk säljdata från över 20 miljoner sålda varor. Säljaren har möjlighet att anpassa och godkänna Sellpy’s prisförslag innan varan läggs upp för försäljning. Dessutom kan säljaren ändra pris vid vilket tillfälle som helst under de första 14 dagarna” skriver Sellpys presskontakt Alexandra Drissner.

Efter att de första två första veckorna passerat sänker Sellpy priset successivt tills varan är såld eller tills försäljningsperioden är slut och varan doneras.

Ska vara sanningsenligt och korrekt

"Annonser granskas regelbundet men självklart händer det att vi missar något" skriver Alexandra Drissner på Sellpy.

Som näringsidkare har man rätt att själv välja vilka priser man vill sälja sina varor för, men det är viktigt att man följer prisinformationslagen.

ANNONS

– Den generella regeln inom marknadsföring är att det man påstår ska vara sanningsenligt och korrekt – inte vilseleda konsumenterna på något sätt. Så som varan beskrivs ska den vara, säger Adna Jetis, jurist på Konsumentverket.

Fakta: Kort om prisinformationslagen

När du köper en vara eller en tjänst av ett företag ska du få korrekt och tydlig information om vad varan eller tjänsten kostar. Reglerna för detta finns i prisinformationslagen och olika föreskrifter och överenskommelser som kompletterar lagen.

När gäller prisinformationslagen?

Prisinformationslagen gäller när ett företag säljer varor och tjänster till konsumenter.

När gäller inte prisinformationslagen?

Lagen gäller inte för varor och tjänster som säljs på auktion.

När det finns en annan lag som innehåller bestämmelser om prisinformation så gäller den lagen före prisinformationslagen.

När en privatperson säljer något till en annan privatperson.

Källa: hallakonsument.se

LÄS MER:Hajpade klädsajten Sellpy – full av märkliga annonser

LÄS MER:Guide: Så säljer du bäst vidare dina prylar, möbler och kläder

LÄS MER:"Våga-vägra-fullpris” anordnade loppis på Sockerbruket

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS