SD vill straffa miljöaktivister som stoppar trafiken

Klimataktivister har de senaste dygnen stoppat trafiken i Stockholm gång på gång. På fredagen lyfte en rad bilister, däribland ex-politikern Jan Emanuel Johansson (S), bort demonstranterna.
Sverigedemokraterna föreslår nu en lagändring för att kunna sätta aktivisterna i fängelse – i upp till två år.
– Polisen måste känna att de har befogenheter att lyfta bort aktivisterna och att det kan resultera i att de buras in, säger Tobias Andersson, rättspolitisk talesperson (SD).

ANNONS
|

De senaste dygnen har en rad aktioner riktats mot Stockholms infartsleder. Bland annat stod E4 helt stilla mitt i morgonrusningen för att aktivister satt sig på vägbanan.

LÄS MER:Limmade fast sig i körbanan i klimatprotest

SD vill nu se förändrad brottslagstiftning för att hårdare kunna straffa aktivisterna.

– I dag ser vi att de här människorna ofta går fria från påföljd, därför vill vi se en översyn av ordningslagen där man utreder ett grovt brott med fängelse på straffskalan, säger Tobias Andersson.

– Jag kan tänka mig ett maximistraff på två år.

Andersson är rättspolitisk talesperson för Sverigedemokraterna och kommer i den rollen att agera i riksdagens justitieutskott för att få till stånd en utredning i frågan.

ANNONS
Tobias Andersson (SD) vill se ett grovt brott i straffskalan för att kunna fängsla aktivister i upp till två år.
Tobias Andersson (SD) vill se ett grovt brott i straffskalan för att kunna fängsla aktivister i upp till två år. Bild: Anna Tärnhuvud

Han vill samtidigt att brottsbalken rörande ohörsamhet mot ordningsmakten, vilket är den påföljd som vanligtvis används mot aktivister som till exempel vägrar följa polisens uppmaning om att flytta på sig, ska ses över. I dag är straffet böter eller som mest sex månaders fängelse.

Om SD får stöd i frågan är oklart. Men Tobias Andersson tror att han har folket på sin sida.

– Jag tror att 95 procent av svenskarna känner en stor frustration över att en liten klick människor inte förstår hur de förstör för hederligt arbetande svenskar. Det här orsakar stora samhällskostnader, varje minut E4 står stilla kostar det pengar, säger han.

Andersson skräder inte orden kring vilka han menar det är som utför aktionerna.

– Jag förstår att aktivisterna inte kan relatera till känslan det innebär att vara sen till jobbet eller att bli förhindrad att utföra sitt jobb, men om man sätter det lite i perspektiv som de kanske förstår så skulle det vara som att man placerade dieseltruckar som blockerar cykelbanan till deras folkhögskola eller att det var en mänsklig blockad utanför deras vegankafé eller secondhand-butik, säger han.

De senaste dygnen har en rad aktioner riktats mot trafiken i Stockholm. Nu vill SD att aktivisterna ska kunna straffas med fängelse. (Bilden är från aktivisternas arkiv för pressbilder).
De senaste dygnen har en rad aktioner riktats mot trafiken i Stockholm. Nu vill SD att aktivisterna ska kunna straffas med fängelse. (Bilden är från aktivisternas arkiv för pressbilder). Bild: Pressbild nätverket Återställ våtmarker

Jan Emanuel Johansson: Hjälpte dem av vägen

De senaste dygnens aktioner mot motorvägar i Stockholm har utförts av ett nätverk som kallar sig ”Återställ våtmarker” och som enligt egen utsago driver på för att få regeringen att börja återställa våtmarker, något som ses som en avgörande åtgärd för ett bättre klimat. Totalt handlar det om 10-15 personer som deltagit i aktionerna.

ANNONS

På nätverkets egen sida på Facebook visar filmer hur trafikanter blir irriterade och försöker avbryta demonstrationerna. En av dem som på film ses agera för att få komma fram med sin bil är ex-riksdagsledamoten, Robinson-profilen och företagaren Jan Emanuel Johansson (S). Han berättar för GP hur han tillsammans med två yrkeschaufförer lyfte bort demonstranterna för att släppa fram trafiken.

Jan Emanuel Johansson vid demonstration.
Jan Emanuel Johansson (grön jacka) vid demonstrationen på fredagen. Bild: Pressbild nätverket Återställ våtmarker

– Jag var på väg med min son till skolan och trafiken stod helt stilla och det var jättelånga köer, så jag gick ur och kollade. Då såg jag en massa människor på vägen. Jag tänkte att det var livsfarligt, de kan bli påkörda, få urinvägsinfektion och allt möjligt. Det var ju kallt. Så då hjälpte jag dem av vägen, säger Johansson.

Han kallar aktivisterna för ”människor som har problem när de tänker” och ifrågasätter hur de kan få äventyra andras säkerhet genom att stoppa trafiken.

– De kanske säger att de släpper fram räddningsfordon, men hur ska det gå till när det är två kilometer långa köer? Då måste man ha helikopter för att komma fram, säger han.

”Fredlig civil olydnad”

Helen Wahlgren är nätverkets presstalesperson och till vardags lärare på en folkhögskola. Hon säger att polisen alltid informeras i förväg om aktionerna och att räddningsfordon släpps genom avspärrningarna.

ANNONS

Enligt Wahlgren är flera av aktivisterna nu misstänkta för ohörsamhet mot ordningsmakten. Att SD vill se höjda straff mot liknande aktioner kommenterar hon så här:

– Att man bryter mot en lag, det är ju per definition en del av fredlig civil olydnad. Det är otroligt tragiskt att vi befinner oss i en situation där allt fler människor är villiga att ta ett straff för att ge barn och unga framtidshopp, säger hon.

Samtidigt, slår hon fast, kommer aktivisterna att fortsätta med sina aktioner så länge politikerna inte gör det som krävs för att rädda klimatet. Nätverket väntar bland annat på svar på ett brev man skickat till statsminister Magdalena Andersson (S).

Fem aktivistiska protester på några dagar – detta misstänks aktivisterna för

De senaste dygnen har klimatprotester runt om i Stockholm orsakat att en rad aktivister nu misstänks för brott, enligt Polismyndigheten i Stockholm.

• Personer utgjorde trafikhinder på länsväg 73: Tio personer, män och kvinnor mellan 25 och 58 år, har identifierats. Majoriteten misstänks för ohörsamhet mot ordningsmakt och brott mot ordningslagen.

• Personer klättrade upp upp i en byggkran vid Gustav Adolfs torg: Sex personerna, män och kvinnor 26-39 år, misstänks för olaga intrång och egenmäktigt förfarande.

• Personer limmade fast sig i byggnad på Sveavägen: Cirka tio personer misstänks för ohörsamhet mot ordningsmakten och olaga intrång.

• E4 blockerades av personer som satt sig i vägbanan: En anmälan om brott mot ordningslagen upprättas.

• Personer hindrar trafiken vid Klarastrandskopplet: Fem personerna är misstänkta för sabotage, alternativt vårdslöshet i trafik. Även en sjätte person misstänks för samma brott, men grips inte.

Källa: Polismyndigheten

LÄS MER:Skyhöga utsläpp från universums kartritare

LÄS MER:Tunga instanser sågar regionens nya trafikplan

LÄS MER:Åtgärder för att rädda Östersjön fungerar inte

Missa inte det senaste om valet 2022

Nu kan du få alla politiknyheter, reportage och analyser som en notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Val 2022. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS