Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Två av Sverigedemokraternas valaffischer i årets valrörelse.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

SD-affischer ska tvätta bort "nidbild"

Sverigedemokraterna satsar på valaffischer utan skrivna politiska budskap. I stället vill man förändra många väljares bild av partiet.

Några budskap om till exempel stramare asylpolitik och hårdare tag mot brott finns inte på SD-affischerna i denna valrörelse.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I stället får väljarna se leende och avslappnade SD-politiker klädda i ljusa färger och den kortfattade texten "SD2018".

- Väljarkåren är ganska trött på politiska slogans och utspel. Vi ska inte jobba med slogans, säger SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein,

Han uppger att väljarna redan vet vad SD tycker i olika frågor och att man därför inte behöver lyfta fram dem.

Problem med "nidbild"

- Vi vill i stället prata om den nidbild som finns av oss, säger Wallerstein.

Den "nidbilden" är, enligt honom, att SD bara består av unga, arga män. Wallerstein tycker att det är en felaktig bild och hävdar att man får ett helt annat intryck om man till exempel går på möten hos lokala SD-föreningar.

Enligt partiets presschef Henrik Vinge så är SD:s problembeskrivningar och lösningar mer populära än SD:arna själva.

Fler män

Andelen kvinnor i SD har visserligen ökat, men 75 procent av de 30 000 medlemmarna är män. Enligt Wallerstein är dock fördelningen 50-50 bland nytillkomna medlemmar.

Den bild partiet vill förmedla är att man är en folkrörelse med stor bredd, bestående av vanliga personer med blandade bakgrunder, som är engagerade i samhället.

SD har sedan länge jobbat med att förändra bilden av partiet. Redan 2012 antogs en kommunikationsplan som skulle tvätta bort stämpeln "unga arga män".