Saneringsarbetet påskyndas

ANNONS
|

– Det är mycket olja kvar. Vi har tagit hjälp av strandbekämpare och jobbar för högtryck. Senare under dagen kommer också en kraftig sydostlig vind, 10-12 sekundmeter, från land vilket gör att oljan flyttas ut så vi vill få upp så mycket som möjligt på kort tid, säger Birgitta Andersson, vakthavande befäl vid kustbevakningen region väst.

Oljan är mycket tjock och klibbig.

- Den är som kolasmet, säger Birgitta Andersson.

Kustbevakningen har stängt in olja i vikarna med hjälp av länsor.

Kustbevakningen ökar alltså insatsen under dagen. Eftersom oljan delar på sig har nya mindre områden med olja observerats under natten, bland annat ett mindre område utanför Marstrand och även till Käringön. Mer utrustning och material är på väg för att användas vi saneringen.

ANNONS

Under lördagseftermiddagen sattes helikopter och kustbevakningsflyg in för att undersöka om mer olja kommit in under natten.

- Den senaste överflygningen visar att det inte är mer olja på väg in, uppger Tor Haugen på Tjörns kommun, med det operativa ansvaret för saneringsinsatserna på land.

Under sena lördagseftermiddagen var ett 40-tal personer igång med saneringsarbetet som avbryts när mörkret lägger sig. Klockan 9 på söndag fortsätter insatsen.

- Då måste vi öka insatsen med ytterligare 20 personer på land, säger Haugen, som räknar med att saneringsarbetet kommer att pågå under åtminstone tre till fyra veckor.

Den stora mängden olja, oklart ännu hur mycket, flöt i torsdags i land på Härön och vid Kyrkesund på Tjörn.

Oljan är koncentrerad till Härön där hemvärnsmän under lördagen inventerade strandlinjen och även Koön och Skaboholmen åt norr.

Söder om Härön har inte hittats någon olja.

Fortfarande är huvudspåret att oljan kommer från en fartygskollision utanför den danska västkusten den 10 september. För att ta reda på det krävs bland annat att prover från den nu upptagna oljan matchas med prover från de mellan 55 och 60 kubikmeter tjockolja som togs upp av danska myndigheter.

Hur oljan drabbat fåglar och övrigt djurliv är oklart. Göteborgs Fågelcentral i Rödbo hade på lördagseftermiddagen fått in uppåt 15 oljeskadade fåglar.

ANNONS

- Det är svårt att bedöma hur många fåglar som drabbats. Men gissningsvis kan det handla om hundratals, kanske upp mot tusen. Det kan finnas skadade fåglar på öar och skär som man endast når med båt, säger Tommy Järås på fågelcentralen.

Fågelcentralen sanerar de fåglar som lämnas in, om de inte är allt för skadade. Flera av de fåglar som lämnats in till centalen har dessvärre varit svårt medtagna och bortom räddning.

Någon gräns för hur många fåglar som kan tas emot finns inte.

- Skulle det bli en jätterusch kan vi kalla in hjälp från andra fågelcentraler, säger Tommy Järås.

ANNONS