Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Hur mycket Helga kommer att kosta SJ är för tidigt att säga, men bolaget har nu en bild över hur många som drabbades.

Så många resenärer drabbades av Helga

Cirka 50 000 SJ-resenärer drabbades av stormen Helga som drog in över landet i fredags.

Stormen Helga slog till mot västkusten i fredagsförmiddag med bland annat inställda och försenade tåg som följd.

På eftermiddagen drog hon österut och klockan 16.15 kom SJ:s besked om att alla tåg från Stockholm, som skulle avgå söder- och västerut, ställdes in.

Störningarna i tågtrafiken fortsatte under hela helgen och den flöt inte som vanligt igen förrän på måndagen, uppger Åsa Larsson, presschef på SJ.

Nu har bolaget en bild av hur många resenärer som drabbades.

- Det rörde sig om 10 000-tals resenärer, säkert uppemot 50 000, säger Larsson.

Hur mycket det kommer kosta bolaget att ersätta resenärerna är för tidigt att säga, uppger presschefen.

- Vår högsta prioritet just nu är att hantera reklamationerna.

När vet ni hur höga kostnaderna blir?

- Det får vi återkomma till.

Enligt Åsa Larsson kommer samtliga resenärer vars tåg ställdes in att få full återbetalning av biljettkostnaden. Kostnader för kost och logi ersätts också om de anses skäliga, säger hon.

- Det är viktigt att resenärerna sparar sina originalkvitton.

Resenärer som försenades ersätts efter gängse regler och beroende på hur lång förseningen var.

- Vi gick ut redan på torsdagen och varnade våra resenärer om att det fanns risk för förseningar. När vi sedan insåg vilka proportioner stormen tog valde vi att stoppa vår trafik från Stockholm söder- och västerut. Men ett 30-tal tåg från och till Stockholm var redan ute på spåren.

- Det var ett svårt beslut men det var riktigt med tanke på kraften som stormen hade, säger Åsa Larsson.

Hur lång tid har drabbade resenärer på sig att lämna sina reklamationer?

- Vi har på olika sätt, bland annat via sms och mejl, försökt komma i kontakt med dem. Men resenärer som inte hört från oss kan reklamera sin resa på vår hemsida.

- Vi hoppas de gör det så fort som möjligt, men enligt reglerna har de tre månader på sig.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.