Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Så håller du humöret uppe i höst

Antingen älskar vi den eller hatar den. Hösten är i antågande, årstiden som mest av alla förknippas med mörker och depression. Men det finns enkla sätt att hålla humöret uppe.

Hösten är i antågande, lika älskad som hatad. Ingen annan årstid verkar kunna locka fram lika heta känslor. För en del börjar det redan efter midsommar. "Jaha, då går vi mot mörkare tider!" säger hösthataren och därifrån går det bara nedåt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Höstälskaren struntar i mörkret och ser i stället fram emot lövens färgskiftningar. Vad som gör oss till det ena eller andra är oklart, men för en liten del av befolkningen kan höstens ankomst locka fram ett allvarligare tillstånd kallat SAD (seasonal affective disorder). På svenska heter det årstidsbunden depression.

Typiska symtom är nedstämdhet, extrem trötthet trots att man ofta sover mer än vanligt, och ett ökat sug efter sötsaker och kolhydrater. Vad som orsakar tillståndet är inte helt klarlagt, men det tycks finnas ett starkt samband med växlingarna mellan ljus och mörker.

Solljus och motion

För att förebygga eller minska besvären tipsar Vårdguiden om att man bör vistas så mycket som möjligt i dagsljus och solljus, även under den mörkare delen av året.

Ett annat sätt är att röra på sig.

- Regelbunden träning har lika stor effekt som antidepressiva medel när det gäller att förebygga mild till måttlig depression, säger Magnus Lindwall, docent i psykologi vid Göteborgs universitet.

Träning fungerar både i förebyggande syfte och för den som redan är drabbad, enligt flera studier.

- Träning är ett av de bästa och säkraste sätten att motverka depression, säger Magnus Lindwall. Och det bästa är att det inte krävs särskilt mycket för att få effekt på den psykiska hälsan. Går man från helt stillasittande till att göra någonting litet ger det stora effekter. Det handlar om att röra på sig regelbundet, man behöver inte hårdträna.

Därför deppighet

Orsakerna kan vara flera till att en del känner sig håglösa och nere på hösten. En kan vara att sommaren inte blev riktigt som man tänkt sig.

- Om man inte är helt nöjd med sin livssituation kanske man sett fram emot sommaren och solen som en räddningsplanka, säger Elisabeth Wimarson, psykosyntesterapeut och coach. När hösten kommer ligger allt det bakom dig, och det kanske inte blev den förändring du tänkt utan du är tillbaka där du var innan. Det kan bli en tung insikt.

Hon hävdar att sommaren ofta är en fri, kravlös tid. När hösten kommer med en mer inrutad vardag blir de problem man kanske skjutit framför sig tydliga igen. Men det finns några enkla saker man kan tänka på.

- Våga stanna upp och fundera, säger Elisabeth Wimarson. Det sämsta du kan göra är att kasta dig in i en massa nya saker för att slippa tänka på det som är jobbigt. Fundera över vad det är som är fel. Är det något lätt, som att du vill försöka träffa dina vänner oftare, försök få till det. Är det något svårare, som att du inte trivs på jobbet och verkligen vill bort därifrån – sätt upp delmål och ta ett litet steg i taget. Våga prata med vänner. Att ventilera är ett sätt att lätta på trycket, kanske räcker det med det. Annars kan man söka hjälp genom terapi eller coachning.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.