Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Så byter du däck på bilen

Från första december är det lag på att använda vinterdäck vid vinterväglag. Det märks på bilverkstäderna i Göteborgsområdet nu när snön har fallit över Göteborg.
Men hur lätt är det att byta däck själv?
– Byta däck gör man lätt själv, byta bromsar också, säger bilentusiasten och maskiningenjören Ulf Sandström.

Från och med första december måste man ha vinterdäck på bilen om det är vinterväglag. Annars riskerar du såväl din och andras säkerhet och att betala böter.

Anders Schääf, gruppchef på trafikpolisen i region Väst. Bild: Anna Hammarbäck
Anders Schääf, gruppchef på trafikpolisen i region Väst. Bild: Anna Hammarbäck

– Har du inte vinterdäck på, då är det 1 200 kronor i böter om du blir påkommen. Men det är inte per däck, som vissa tror, säger Anders Schääf gruppchef på trafikpolisen i region Väst.

Snön kom som en chock för många. GP rapporterade om kalla nätter och vinterdäck redan för en vecka sedan men nu ringlar köerna sig långa vid verkstäderna av folk som fått bråttom att byta däck.

Samma köbildning brukar ske när vinterdäcken ska av på våren. Men vilket är vanligast då, att vinterdäcken med dubb sitter kvar in på sommaren eller tvärtom?

– Det är vanligare att dubbdäcken är kvar efter säsong, 500 kronor i böter blir det då.

Och även i det fallet – dubbdäck på asfalt – förlängs bromssträckan. Som bötessumman vittnar om är det dock en större säkerhetsrisk att ha sommardäcken på vinterväglaget.

Vinterväglag

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Men varför är det så viktigt att byta till vinterdäck nu när snön har fallit då? Bromssträckan förlängs med fel däck och du riskerar att straffas om olyckan är framme.

– Är du med och orsakar en olycka när du har sommardäck är det vårdslöshet i trafik, om du till exempel har glidit och kört på en gående som går över ett övergångsställe, säger Anders Schääf.

"Bil-Ulf” har bytt däck hundratals gånger

För att undvika långa väntetider på verkstaden kan man byta däck själv. Någon som gjort det hundratals gånger är Ulf ”Bil-Ulf” Sandström, som arbetade som maskiningenjör i 20 år innan han lade ned och började syssla med bland annat bilar.

– Byta däck gör man lätt själv, byta bromsar också, säger han.

Ulf håller ett vakande öga över GP:s reporter David Hellström som avslutar jobbet med att byta sitt första däck i livet. Bild: Paul Wennerholm
Ulf håller ett vakande öga över GP:s reporter David Hellström som avslutar jobbet med att byta sitt första däck i livet. Bild: Paul Wennerholm

Han berättar vilka verktyg som behövs. Till att börja med – en domkraft.

– Den kostar inte mer än 1 000 kronor, förr i tiden fanns det i bilarna men numer har nya bilar inte ens reservdäck.

Utöver det behövs en skruvdragare med hylsa i rätt storlek för att snabbt kunna lossa och fästa bultarna. Och en momentnyckel i rätt storlek för att kunna dra åt, och lossa bultarna den sista biten.

– Det tar inte mer än 30 minuter att göra alltihop.

Byt däck – steg för steg

1. Kontrollera att det är luft i de nya däcken, exempelvis genom att studsa däcket i marken.

2. Lägg i handbromsen så att bilen står still.

3. Lossa hjulbultarna ett halvt varv med en momentet.

4. Lyft bilen med domkraft.

5. Lossa hjulet med hylsa och skruvdragare. Tappa inte bort bultarna.

(Här kan du passa på att kontrollera bromsbeläggen också)

6. Se till att det nya däcket är åt rätt hål, däckmönstret ska föra ut vattnet på sidorna.

7. Skruva fast hjulet med hylsa och skruvdragare.

8. Sänk ned bilen.

9. Dra åt med moment. Inte för hårt och inte för löst. Lagom kraft med armarna.

10. Kontrollera däcktrycket, lättast att göra på närmsta bensinmack där de har lämpliga instrument.

11. Dra åt bultarna en gång till när du kört 5-10 mil med de nya däcken.

”Väldigt sällan ett helt däck har krängts av”

Trafikpolisen Anders Schääf ser inga risker med att byta däck själv.

– Det är inte direkt raketforskarverksamhet, men om man inte vet vad man håller på med kanske det kan finnas någon risk.

Under 11 år i tjänsten har han dock inte varit med om att en olycka har skett för att någon har misslyckats med ett däckbyte.

– Det är väldigt sällan ett helt däck har krängts av, de gångerna är det något annat som ligger bakom.

Däckbytesdatumen att minnas

Du måste använda vinterdäck (med eller utan dubb) vid vinterväglag under tidsperioden 1 december - 31 mars.

Du får använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober - 15 april.

Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är, eller förväntas bli, vinterväglag.

Källa: Polisen

LÄS OCKSÅ: Bilbärgaren: Det ska du alltid ha i bilen när det är halt och kallt

LÄS OCKSÅ: Behöver vi verkligen dubbdäck i Göteborg?

LÄS OCKSÅ: Dags att byta däck – så vanligt är det att få böter

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.