Ensamt på distans. Arkivbild.
Ensamt på distans. Arkivbild. Bild: Nina Varumo / SvD / TT

Sämre stöd för elever med funktionsnedsättning

Distansundervisningen har varit tuff för unga med funktionsnedsättning. Elever vittnar om minskat stöd och stor ensamhet.

ANNONS

Att gymnasieskolans undervisning flyttat från skolan till hemmen har inneburit särskilda utmaningar för elever med funktionsnedsättning, som adhd och intellektuell funktionsnedsättning.

I en studie från Myndigheten för delaktighet (MFD) uppger drygt fyra av tio att det stöd de har behov av fungerar sämre på distans. Över hälften svarar att de är mindre aktiva på lektionerna.

"När skolan inte räcker till läggs ett stort ansvar på föräldrarna, men alla har inte möjlighet eller förutsättningar att erbjuda sina barn det stöd de behöver", säger Malin Ekman Aldén, generaldirektör på MFD, i ett pressmeddelande.

Många elever upplever också ensamhet när de inte kunnat träffa sina klasskompisar eller gå på fritidsaktiviteter som tidigare. Bara fyra procent säger att de inte känt någon ökad oro eller stress under pandemin.

ANNONS

Undersökningen baseras på svar från unga mellan 16 och 24 år, framtagna genom djupintervjuer och enkätsvar.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS