Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Ett ryskt Tu-22M3-bombplan flyger över Moskva 2014 under en uppvisning. Till höger Arlanda flygplats, dit civilflyget var på väg när bombplanen flög under det med transpondrarna avslagna. Foto: ARKIVBILDER

Ryska bombplan flög under civilflyg på väg till Sverige

Två ryska bombplan uppges ha flugit med transpondrarna avslagna in under ett passagerarplan på väg från Island till Sverige. Det uppger isländsk media.

Det var i torsdags som ett par ryska bombplan flög under ett passagerarplan på väg från isländska Keflavik till Stockholm, rapporterar isländska tidningen MBL

De ryska planen tros vara av typen TU-22M ”Backfire”, ett strategiskt överljudsbombplan som utvecklades under Sovjettiden. Bombplanet har mycket lång räckvidd och kapacitet att bära kärnvapen.

Bombplanen ska ha varit på väg mot Ryssland från någon plats nära Spanien. De passerade under passagerarplanet över isländskt luftrum, nära gränsen till Norges luftrum, på 6 000 till 8 000 fots avstånd. Det motsvarar 2 000 till 2 700 meter.

 

Passagerarflyget varnades om oklart hot

När de ryska planen var 89 kilometer ifrån det isländska passagerarplanet tog flygkontrollen kontakt med piloten på det isländska passagerarplanet och meddelade att två stridsflyg närmade sig. Men det var inte möjligt att förutsäga höjden på de ryska plan eftersom transpondrarna var avslagna.

– De valde att stänga av alla sina radarsignaler, vilket förhindrar vårt kollisionsvarningssystem från att fungera. Om de misslyckas med att hålla avståndet finns det inget från vår sida som ger oss någon varning, säger passagerarplanets pilot till isländska MBL.

Det har ännu inte kommit några uppgifter om vilket bolag passagerarplanet tillhör.

 

"Växande och oroande säkerhetsproblem"

Att militära flygplan flyger utan att identifiera sig genom transponder är inte en ny företeelse. GP:s flyg- och säkerhetsexpert Jan Höglund, menar att det går att se ett tydligt mönster.

– Det är ett växande och oroande säkerhetsproblem inom den civila luftfarten. Inte minst i Östersjöregionen har flera allvarliga incidenter rapporterats där ryska stridsflygplan varit inblandade, förklarar Jan Höglund.

Vid ett möte mellan företrädare för Ryssland och försvarsalliansen Nato för två månader sedan var frågan uppe. Senare har det ryska försvarsdepartementet meddelat att Ryssland börjar utreda åtgärder för att förbättra säkerheten ovanför Östersjön.

– Det heter att man är beredd att göra bruk av transponder obligatorisk, om Nato gör det. Förra veckan meddelade dock Nato att man motsätter sig det ryska förslaget. Motivet var att det inte skulle förhindra ryssarna från att göra farliga flygningar i närheten av fartyg och flygplan från den västliga alliansen. Samtidigt sker nya incidenter som dem som nu rapporterats om från isländskt håll, förtydligar Höglund.

Han tillägger:

– Det måste också ses mot det spända förhållande som råder mellan Ryssland och Västvärlden efter den ryska annekteringen av Krim och stödet till separatisterna i östra Ukraina.

 

Optimism utväxlas mot än mer oro

Höglund menar att det efter det avtal mellan USA och Ryssland som nyligen slöts om vapenvila i Syrien, och ett förslag om gemensamma flygattacker mot Islamiska staten, IS, såg mer optimistiskt ut.

– Men nu har vapenvilan kollapsat och attackerna mot staden Aleppo är de värsta hittills. Häromkvällen i FN:s säkerhetsråd kallade USA:s FN-ambassadör det ryska militära uppträdandet, på regimens sida, för barbariskt. I det läget får vi räkna med mer provokativt uppträdande i luften, menar GP:s flyg- och säkerhetsexpert Jan Höglund.

I svenskt luftrum har Luftfartsverket notera 29 flygplan som flög utan transponder under förra året.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.