Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Facebook och Twitter har uppmanats till krafttag mot falska konton och botar under EU-valet i slutet av maj. Det då mycket av den vilseledande informationen sprids just via de sociala plattformarna. Genrebild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Rysk propaganda eskalerar inför EU-valet

En våg av prorysk desinformation sveper över kontinenten när mindre än två veckor återstår till EU-valet. Särskilt utsatta är Tyskland och de baltiska länderna, enligt en tjänsteman på EU-kommissionen.

Det finns nu mängder med bevis på att proryska aktörer försökt och försöker påverka den politiska debatten i Europa, enligt Europeiska utrikestjänsten, unionens "utrikesdepartment".

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Sedan 2015 har man upptäckt totalt cirka 5 500 fall av prorysk desinformation. I dag handlar det om cirka 40–50 nya fall i veckan.

- Just nu är Ryska federationen mest aktiv, även om det inte utesluter att det också finns andra aktörer, säger en tjänsteman som av säkerhetsskäl inte vill uppge sitt namn.

Tre teman

Sverige är drabbat, om än i en liten utsträckning. Den senaste tiden har proryska medier bland annat rapporterat om att den feministiska regeringen beordrat polisen att inte utreda våldtäkter och att Sverige förbereder sig på att gå med i Nato och därför nyligen producerat en propagandafilm om en påhittad rysk attack.

Artikeln refererar till den svenska spelfilmen "Den blomstertid nu kommer" som hade premiär i somras.

- Det finns tre dominerande teman när det gäller desinformation om Sverige. Antingen handlar det om migration, militarism eller moraliskt förfall, säger tjänstemannen.

Stor budget

De proryska aktörerna har starka muskler. De flesta kontrolleras av den ryska staten som globalt lägger cirka en miljard euro per år på rysk propaganda, enligt Europeiska utrikestjänsten.

Statsägda Sputnik finns nu på ett tiotal olika språk och tv-kanalen RT i cirka 100 länder.

Med knappt två veckor kvar till EU-valet jobbar de nu allt mer intensivt.

- Vi ser en intensiv kampanj i Tyskland och Baltikum, säger tjänstemannen och berättar att de proryska medierna i Tyskland trycker mycket på traditionella värderingar och kristenhet.

- Man vet inte hur mycket som slår igenom, men det handlar till exempel om att migranter går runt och slår sönder saker i Düsseldorf.

Stödjer båda sidor

I Sverige syns inte samma upptrappning. Europeiska utrikestjänsten tror att det kan ha att göra mesd att högerkrafterna här är mer ryssfientliga och därför mindre mottagliga.

- Sverige förstår man inte riktigt ännu, och då fokuserar man i stället där det ger mer avkastning.

Desinformationen sprids ofta vidare av just högerextrema grupperingar som många gånger lockas av den vilseledande bild som levereras.

Men eftersom det huvudsakliga syftet är att skapa splittring kan de proryska medierna även stödja vänsternarrativ.

Uppbackningen av det tyska högerpopulistiska partiet Alternativet för Tyskland (AFD) pågår inför öppna ridåer. Samtidigt har New York Times nyligen avslöjat att webbsidor som propagerar för delar av extremvänstern delar dataserver med de ryska hackare som bröt sig in i Demokraternas mejlkonton under valet i USA 2016.

- Så länge det bidrar till en misstro i samhället så är det tillräckligt. Det skapar nämligen en bild av Ryssland som homogent starkt och välfungerande, säger tjänstemannen.