Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Rosa ensilagebalar är dyrare än de vanliga vita, men stödjer kampen mot bröstcancer.

Rosa balar pryder åkermarker

De vita balarna ute på åkrarna runt om i landet har fått sällskap av rosa i sommar. Men det är ingen missfärgning - det är lantbrukare som visar sitt stöd för bröstcancerforskningen.

De vita, inplastade ensilagebalarna har börjat poppa upp på åkrarna runt om i landet lagom till midsommar. Men i år har de fått sällskap av rosa, vilket fått många att höja på ögonbrynen. Det är också avsikten. Den rosa plasten är lantbrukarnas bidrag till bröstcancerforskningen.

Läs också: Rosa balar en succé (2015-06-23)

Idén kommer ursprungligen från Nya Zeeland, där det är gott om kvinnliga lantbrukare. En del av försäljningen går till att stödja forskningen, samtidigt som man genom den rosa färgen ute på fälten hjälper till att sprida budskapet. Kampanjen drivs ihop med BRO, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation.

Intresset här i Sverige har varit över förväntan.

- Vi trodde väl att vi skulle sälja en viss mängd av den rosa plasten till lantbrukarna, men vi sålde slut på rullarna väldigt kvickt, säger Torbjörn Wahlström, chef för utveckling och växtodlingsprodukter på Lantmännen.

- När vi fick frågan från våra leverantörer i fjol tyckte vi det var en självklarhet att göra detta, säger han. Vi är många som känner någon som drabbats.

Ungefär 150 000 rosa balar kommer att synas ute på åkrarna i sommar. Lantbrukarna betalar ett något högre pris för en rosa plastrulle, och för varje såld rulle skänker Lantmännen en summa till Bröstcancerfonden.

- Vi har fått många glada tillrop, säger Torbjörn Wahlström. De rosa balarna ligger ju där längs vägarna och tanken är ju att få folk att undra vad det handlar om. Och det verkar vi ha lyckats med.

Lokalt i västra Sverige har intresset från lantbrukarnas sida varit stort.

- Vi har fått en jättepositiv reaktion, säger Bengt Karlsson, regionchef för Lantmännen i Västsverige. Det har varit ett enormt intresse. I vår region säljer vi omkring 25 000 rullar per år, jag skulle säga att 25 procent av dem i år är rosa.

Bengt Karlsson tror också att konceptet går att utveckla.

- Med ett sådant gensvar skulle det vara roligt att kunna gå vidare, säger han. Vi har fått förslag på blå balar för att uppmärksamma prostatacancer, det kanske skulle vara något?

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.