Ett felaktigt dödsbud till en nära anhörig har fått ett vårdboende i Helsingborg att anmäla händelsen till Inspektionen för vård och omsorg. Arkivbild.
Ett felaktigt dödsbud till en nära anhörig har fått ett vårdboende i Helsingborg att anmäla händelsen till Inspektionen för vård och omsorg. Arkivbild. Bild: Stina Stjernkvist/TT

Ringde fel – gav felaktigt dödsbud

ANNONS

Personal vid ett vårdboende i Helsingborg ringde upp och berättade för en person att hans mamma hade gått bort. När sonen började ställa frågor om hur det gått till sade den anställde plötsligt att hon ringt fel och lade på luren. Dödsbeskedet var felaktigt – det var inte mannens mamma som hade avlidit.

Nu har händelsen anmälts enligt Lex Sarah till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo), rapporterar SVT Nyheter Helsingborg.

Sonen ringde senare tillbaka och personen vad då mycket ångerfull och bad om ursäkt. Enligt anmälan har händelsen lett till emotionellt lidande för den anhörige.

Vårdboendets enhetschef uppger för SVT att händelsen utreds och att boendet ser över sina rutiner.

ANNONS
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS