Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Trycket på SOS Alarm har ökat under värmeböljan. Just nu har man ungefär tio procent mer samtal än under samma tid förra året. Bild: Adam Ihse/TT
Trycket på SOS Alarm har ökat under värmeböljan. Just nu har man ungefär tio procent mer samtal än under samma tid förra året. Bild: Adam Ihse/TT

Rekordmånga samtal till SOS Alarm under värmeböljan

Det är alltid fler som ringer 112 på sommaren men med värmeböljan ökar trycket på SOS Alarm. Samtalen har ökat med ungefär tio procent och är uppe på rekordnivåer. Det kan leda till längre svarstid.

Samtalen till SOS Alarm blir alltid fler på sommaren men i år är ökningen ovanligt stor.

– Vi har en period nu under sommaren med en tioprocentig ökning av samtal jämfört med samma period förra året, säger Staffan Ekengren, kommunikationschef på SOS Alarm.

Han syftar då på juni och början av juli. Men trycket har ökat ytterligare den senaste tiden när det varit väldigt varmt.

– Det har definitivt en koppling till värmen, säger han.

14 000 samtal på ett dygn

Det är framför allt larm om terrängbränder, drunkningar och äldre som drabbas av värmen som sticker ut.

Under ett år tar Larmcentralen emot 3,5 miljoner samtal varje år. Det ger ett snitt på 10 500 samtal per dygn.

– Från juni månad och framåt så har vi slagit nya rekord i antalet samtal. Till exempel, en lördag i juni tog vi emot ungefär 14 000 samtal det dygnet, säger Staffan Ekengren.

Det ökade trycket kan leda till längre svarstider. Samtidigt menar han att SOS Alarm är vana och bemannar upp under sommaren.

– Vi kan hantera trycket men det är såklart en tuff uppgift för operatörerna.

Felringningar ett vanligt problem

Men det är mycket viktigt att inte ringa 112 i onödan.

– För tyvärr så tar vi emot många samtal som inte handlar om nödsituationer, säger Staffan Ekengren.

Larmcentralen räknar med att ungefär en tredjedel av alla samtal de tar emot är felringningar eller skulle ha gjorts någon annanstans. Ofta kan de samtalen avslutas fort men det stjäl sekunder från andra, riktiga larmsamtal.

– Vi får in saker som att nån har tappat sin plånbok, någon har en skata som flyger in i vardagsrummet, nån vill ha skjuts med ambulansen, säger han.

Det här är ett problem under hela året och inte bara sommartid, men det ställer till det lite extra när trycket på nödnumret är stort.

– Vi försöker så mycket vi kan att gå ut till allmänheten och försöka få ner de här felringningarna, säger Staffan Ekengren.

Orsaken till att samtalen brukar vara fler på sommaren även när det inte är värmebölja är att svenskarna generellt sett är mer aktiva då. De reser mer, hittar på mer saker, sitter i bilar mer, badar mer och alkohol är oftare inblandat.

LÄS MER: Så skyddar du dig bäst i värmeböljan

LÄS MER: Allt längre responstid för ambulanser i Göteborg

Ring rätt nummer i sommar

112:

Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö. Via 112 når du även jourhavande präst vid behov.

113 13:

Sveriges nationella informationsnummer. Hit kan du vända dig för att ge och få information om större olyckor och kriser.

1177:

Ring 1177 om du eller någon anhörig blivit sjuk och behöver rådgöra med en sjuksköterska eller om du vill få hjälp med att hitta rätt i vården. (Vid akuta, livshotande tillstånd ska du alltid ringa 112).

114 14:

Ring 114 14 för alla ärenden som inte handlar om pågående eller nyligen inträffade brott och händelser.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.