Alkobommar har prövats i en testverksamhet, bland annat i Göteborg. Arkivbild.
Alkobommar har prövats i en testverksamhet, bland annat i Göteborg. Arkivbild.

Regeringen satsar på alkobommar i hamnar

Regeringen anslår 78 miljoner kronor för att sätta upp alkobommar i hamnar där lastbilar och andra fordon anländer med färja.

ANNONS
|

Satsningen görs enligt en överenskommelse mellan regeringen och Vänsterpartiet. Trafikverket ges i uppdrag att upphandla utrustning.

- Ambitionen är att säkra alla hamnar. Det blir en kombination av fasta anläggningar och mobila lösningar, säger Tomas Eneroth vid trafikkonferensen i Tylösand.

De mobila enheterna kan även användas i andra sammanhang, till exempel för kontroller efter festivaler.

Bommens princip är att man måste blåsa ett alkoholtest och bli godkänd för att få passera.

ANNONS

Den stora effekten väntas bli preventiv. När alkobommar testades i två hamnar för några år sedan stoppades många förare de första dagarna, men efter ett tag bara någon enstaka i veckan.

- Chaufförerna lärde sig att det inte var nån idé att sitta och pimpla på båten, säger Maria Bergström, ordförande i trafikorganisationen MHF som genomförde testverksamheten.

Tomas Eneroth vill att de första bommarna ska tas i bruk under 2018.

TT

Fakta: Alkobommar

Alkobommar för tung trafik som kör av färjor prövades för några år sedan i Stockholm och Göteborg.

Föraren visar sitt körkort för testmaskinen, och blåser sedan i ett rör som inte behöver vidröras.

Om föraren är nykter ges grönt ljust och bommen öppnas.

Om det finns alkohol i utandningsluften förblir bommen stängd. En ledningscentral någonstans i landet larmas. Polisen kan rycka ut för att ta hand om föraren. Någon aktör, till exempel hamnpersonal, kör undan fordonet.

Ett 20-tal hamnar väntas få alkobommar, som fast anläggning eller mobil enhet.

Källa: MHF (Motorförarnas helnykterhetsförbund)

ANNONS