Redare kräver skadestånd

ANNONS
|

Den höj- och sänkbara järnvägsbron i Trollhättan slutade fungera torsdagen den 18 februari och lamslog all sjöfart mellan Vänern och Göteborg.

Några dagar senare drog det värsta snöovädret in på lång tid in och satte även tågtrafiken ur spel. Bron kunde inte öppnas för båtar förrän tisdagen veckan därpå.

En miljon förlorade

Då hade ett femtontal båtar tvingats ligga still och vänta i Göta Älv. Enligt redarombudet Segerhammars skeppsmäkleri motsvarar den tiden förlorade intäkter på en dryg miljon kronor för bolagen.

I ett brev till Banverket kräver man kompensation.

– Vi kommer förmodligen att driva en process mot Banverket om de inte accepterar våra krav, säger Dag Holmbergh på Segerhammars Skeppsmäkleri.

ANNONS

Men Banverket har en annan syn på saken. De vill inte ersätta rederierna för inkomstbortfall, eftersom de inte menar sig ha begått något brottsligt.

Bara i det fallet skulle det nämligen kunna bli aktuellt, enligt bestämmelserna.

Vill gå vidare till trafikutskottet

Det är en förklaring Dag Holmbergh inte köper, och här finns grunden i en eventuellt tvist. Han menar nämligen att bron är felkonstruerad eftersom den krånglat på liknande sätt tidigare.

– Detta är ett så pass graverande handhavandefel från Banverkets sida att vi kommer gå vidare till trafikutskottet om det behövs, säger Dag Holmbergh på Segerhammars Skeppsmäkleri.

Även Sjöfartsverket ser allvarligt på situationen och ska inom kort sätta sig i möte tillsammans med Banverket för att understryka vikten av att snabbt reparera järnvägsbroar som går sönder och hindrar sjöfarten.

ANNONS