Rebeccas besök på McDonald's slutade på akuten

I söndags beställde Rebecca Sjölund en kaffe latte på McDonald's i Ängelholm - vilket ledde till ett besök på akuten. – Jag kände ganska direkt att min andning påverkades av kaffet, säger Rebecca Sjölund.

ANNONS
|

Efter fotbollsträningen med sonen satte sig familjen i bilen för att köpa mat och kaffe latte på hamburgerrestaurangen McDonalds i Ängelholm, vilket Helsingborgs Dagblad var först på att uppmärksamma.

Redan efter den första klunken av kaffet kände Rebecca Sjölund att någontingvar fel med smaken på kaffet och fick andningssvårigheter snabbt därefter.

– Jag kände direkt att något inte stämde, att det var gift i kaffet. Det smakade kemiskt och jag kände ganska direkt att min andning påverkades av det, säger Rebecca Sjölund.

Starkt frätande vätska

Efter bara ett par minuter rusade hon ut till bilen för att snabbt ta sig till akuten. Hennes man var kvar på restaurangen med barnen och gick fram till personalen för att fråga vad det var för rengöringsmedel.

ANNONS

Det visade sig att kaffeautomaten egentligen hade stängts av vid tillfället. Vid tillfället rengjordes maskinen med hjälp av ett frätande rengöringsmedel. Men trots det, fick hon sin kaffe och hann ta en klunk innan hon insåg att något var fel.

Därefter låg Rebecca Sjölund på akuten för observation under flera timmar. Hon fick reda på att det handlade om rengöringsmedlet Thermoblue, en starkt frätande vätska som kan orsaka allvarliga skador på hud och ögon och som bland annat används för att rengöra kaffemaskiner i restaurangbranschen.

– Jag låg uppkopplad till en syremätare och de var trodde att jag skulle få inre blödningar. Jag kan fortfarande känna smaken från kaffet, men har varit på återbesök så det ska inte vara någon fara nu.

Hon betonar att hon inte lägger någon skuld på personalen som arbetade vid tillfället men att detbör vara striktare koll på restaurangen.

"Det är jätteolyckligt"

Hon har anmält händelsen till polisen och rubriceringen är vållande till kroppsskada.

Christina Richter är franchisetagare i den berörda hamburgarrestaurnangen

– Det är jätteolyckligt och vi är jätteledsna och stressade över detsom har hänt. Jag kan inte säga exakt vad som har gått fel vid tillfället.Vi håller på att utreda och går igenom omständigheterna kring händelsen. Gästenkommer givetvisatt få den ersättningen hon ska ha med hjälp av vår gästförsäkring. Det viktigaste är att hon mår bra nu, säger hon

ANNONS
ANNONS