Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

Postnord varnar för nya bluff-sms

Via en länk uppmanas sms- eller mejl-mottagaren att betala porto för paket som inte skickats. Nu varnar Postnord för bluffen. Johanna Kihlberg är en av de drabbade.
– Det jag kan tycka är obehagligt är att det är skickat till mitt telefonnummer och att de har koll på var jag bor, säger hon.

I onsdags eftermiddag fick Johanna Kihlberg ett sms där det stod att man försökt leverera ett paket men att det saknas porto. Via en länk uppmanas hon betala på en hemsida som ser ut att vara Postnords.

– Jag reagerade på stavningen, det är inte ordentliga ord. Sen ser det helt okej ut när man trycker på länken, säger hon.

Bekräftades på Facebook

Hon kunde inte påminnas om att hon köpt ett paket.

– Jag beställer ju grejer ibland och det kan ta tid. Jag tänkte först att "har jag beställt något nu som jag glömt av?"

Johanna Kihlberg blev misstänksam och lade ut sms:et på Facebook. Där insåg hon snart att hon inte var ensam. Många kommenterade att de också drabbats och att de hade ringt Postnord som bekräftade att de inte var avsändaren.

Sund misstänksamhet

Postnord har fått flera samtal under veckan om frågor kring liknande sms. Nu varnar de på hemsidan för bluffen.

– Det var i början av den här veckan vi började få fler frågor än vanligt om detta. Vi vet inte mer än det kunderna berättar för oss, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord.

För att undvika att gå på bluffen uppmanar hon till en sund misstänksamhet.

– En sund misstänksamhet är det bästa att skydda sig mot bedragare. Det är ofta ganska subtila saker. Och de blir bättre och bättre på det här. Många gånger är det en felstavning som verkar lite tokigt. Sms som kan komma från oss som handlar om betalning är oftast om man köpt någonting utanför EU. Blir man misstänksam så ring kundservice, det är bättre att ringa en gång för mycket. säger Maria Ibsén.

Polisen: "Inte förvånad"

Magnus Lindegren är chef för polisens bedrägerisektion i Göteborg. Han berättar att den här typen av bedrägeriförsök är en trend sedan ett par år tillbaka.

– Jag blir inte förvånad. Jag vill minnas att vi haft en sådan här sväng under hösten också. Och det är egentligen bara en variant på ett mode som vi ser, säger han.

Bedragarna vill komma åt olika typer av information.

– Syftet är oftast att man ska lämna ifrån sig information på något sätt. Det finns olika tillvägagångssätt. Antingen lägga skadlig kod på din enhet, till exempel virus. Eller också förmås man lämna ut uppgifter som kreditkortsnummer och uppmanas betala till exempel två kronor men så godkänns egentligen ett mycket högre belopp. Eller lämna ut andra uppgifter om dig, säger han.

Bluff-sms:et är ett försök till bedrägeri som enligt polisen bör anmälas.

Så kan du tänka för att minimera risken att blir utsatt för bedrägeri:

• Tänk: Varför skulle exempelvis Postnord gå ut med den här informationen till just mig? Till exempel: Väntar jag att ett brev? Är det verkligen jag som mottagare som ska betala?

• Var särskilt försiktig när du uppmanas lämna ut information om dig själv.

• Klicka aldrig på länkar du inte vet vad det är.

• Kontakta företaget i vars namn smset eller mejlet är skickat.

• Polisanmäl bedrägeriförsöket och radera sedan meddelandet om det innehåller en länk. Då minimeras risken att råka klicka på den.

Källa: Magnus Lindegren, chef för polisens bedrägerisektion i Göteborg

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.