Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Polisens nya varning inför julhandeln

Julen är runt hörnet och nu varnar polisen för bedrägeri med bluffakturan. - Om någon ringer och erbjuder dig en vara eller tjänst, dra öronen åt dig, säger Magnus Lindegren vid polisen i Västra Götalands bedrägericentrum.

Polisen går nu ut och varnar på sin hemsida för bedrägerier, lagom till julhandeln - framförallt bluffakturor. Det finns tre olika typer av bedrägerier, menar Magnus Lindegren vid polisen i Västra Götalands bedrägericentrum:

- En typ är att någon ringer upp dig och erbjuder en produkt eller vara som jag tackar nej till, men trots mitt nej så skickas erbjudandet till ens företag där det framgår att man har tackat ja till en tjänst eller vara, säger Magnus Lindegren och fortsätter:

- Som företagare till exempel har du inte rätt till ångerrätt. Det gör att när man pratas vid över telefon vet ingen annan vad som sägs. Bedragaren väljer att spela in själva avtalsinformationen, där med är det svårt att veta vad som sagts före och efter samtalet.

En annan typ av bluffaktura kan vara när man inte har någon kommunikation innan. Utan bedragaren skickar ut på vinst och förlust och hoppas att någon betalar in pengar på den fakturan som skickas ut.

- Ett tredje alternativ är att man har ett bedrägligt utformat erbjudande, där förmår man en person att skriva under på ett erbjudande, som kan stå inbäddat i text exempelvis, på det sättet får ett företag att kliva på ett abonnemang med kostnad till följd.

"Dra öronen åt dig"

Enligt Magnus Lindegren får polisen flest anmälningar från ett utländskt bolag, som är en söktjänst på nätet. Där får personen i fråga ett utskick som liknar ett material från annan myndighet. Personen uppges behöva fylla i uppgifter som redan är inlagda och har man förändringar på exempelvis på sin adress så får man skicka in.

- Jag brukar säga att om någon ringer och erbjuder dig en vara eller tjänst, dra öronen åt dig. Det kan vara en illegal verksamhet eller någon som inte har med ärlighet att göra alls. Fundera om du verkligen har ett behov av produkten och har du inte tid att prata, så lägg på luren. Det går inte att backa från ett ingånget avtal.

Magnus Lindegren rekommenderar att har man råkat ut för ett bedrägeri: bestrid fakturan.

- I samband med att du göra ett köp på internet så exponerar du dina kortuppgifter. Bedragare kan hjälp av dataprogram tanka ner dina kortuppgifter och köpa varor i ditt namn som du sedan kan betala för.

"Håll utkik efter ett grönt hänglås"

Jan Olsson jobbar på polisens bedrägericentrum i Stockholm, även han har delat med sig av sin erfarenhet i en tidigare intervju med GP:

- Det bästa tipset när du handlar varor över internet är att googla på företaget för att se omdömen om företaget. Håll utkik efter ett grönt hänglås i adressfältet och kolla så handlaren har säkerhetsfunktionen 3D Secure på sajten, då blir genast köpet mycket säkrare, sa han då.

 

 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.