Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Polisen: Medborgarna har ansvar för långa passköer

Katarina Olausson har letat efter en passtid i flera månader, utan att hittills ha lyckats hitta någon innan hennes pass går ut i juni. Hon är en av många som har drabbats av de långa väntetiderna.
Nu utlovar Polismyndigheten fler tider – även om ansvariga menar att medborgarna bär ett stort ansvar för situationen.

Katarina Olausson är uppvuxen i Åsa, Kungsbacka kommun, och bor sedan fem år tillbaka i Newcastle med sin familj. Hennes pass går ut i slutet av juni och hon har sedan i julas därför letat efter passtider i Västsverige, för att kunna resa hem och förnya det.

– Det är inte bara så att jag kommit på helt plötsligt att mitt pass har gått ut, utan jag har försökt få tider ganska länge, säger hon.

Ambassaden i London uppmanar svenskar i Storbritannien att förnya sitt pass i Sverige, om möjligt, då det både är billigare och går snabbare. Katarina Olausson har visserligen ändå hållit utkik efter tider hos ambassaden, som för henne ligger i andra änden av landet, men även där har de få tider som släpps tagit slut snabbt.

”Vi tittar efter tider nästan varje dag”, säger Katarina Olausson, som ändå inte hittills har hittat någon innan hennes pass går ut i slutet av juni. Bild: Clifton Evers
”Vi tittar efter tider nästan varje dag”, säger Katarina Olausson, som ändå inte hittills har hittat någon innan hennes pass går ut i slutet av juni. Bild: Clifton Evers

– Man rekommenderas att åka till Sverige för att kunna få ett pass. När det inte funkar, och man har alla andra tillstånd för att bo utomlands, känns det inte riktigt som att systemet finns där för en, säger hon.

– Under pandemin har man ju kunnat lösa så mycket, öka testkapaciteten och allting sådant. Kan man inte göra samma sak för passtider då, speciellt nu när folk vill resa? I mitt fall, där det påverkar både jobb för mig och skola för barnen, är det en ganska stor sak egentligen. Det är inte bara det att man får vänta länge, utan det får också ganska stora konsekvenser.

Långa väntetider för pass i hela Sverige

Problemet med långa väntetider för pass gäller just nu i nästan hela landet. Sara Lind, processledare för resehandlingar på polisens nationella rättsavdelning, beklagar att det ser ut som det gör.

– Den främsta orsaken är att medborgare under pandemin inte har förnyat sina pass, eftersom det funnits reserestriktioner.

Är det medborgarnas ansvar då, att det ser ut så här?

– Det är klart att vi inte vill bolla över allt ansvar på medborgarna. Det finns ett ansvar för båda skulle jag säga.

Polisregionerna har uppmanats ha beredskap

Sara Lind menar att myndigheten hade sett framför sig ett mer gradvist öppnande av samhället än när Sverige slopade alla covid-19-restriktioner den 9 februari, vilket enligt henne innebar att efterfrågan på pass ökade kraftigt från en dag till en annan.

Man har pratat om att fler kan vilja ut och resa, och ni har sett att färre har förnyat passen under pandemin. Hade ni kunnat göra mer för att vara redo?

– Vi har ju gått ut med budskapet från nationellt håll, att vi behöver ha en beredskap när det här händer. Sedan får man ha i åtanke att det har varit mitt i pandemin när vi har gått ut med det här budskapet internt, och polisregionerna har då kanske prioriterat andra saker.

Sara Lind, polis, processledare på polisens rättsavdelning för förvaltningsrätt med ansvar för pass och resehandlingar.
"Det är inte helt slut på tider men de är få och går åt snabbt när de släpps”, säger Sara Lind på polisen. Bild: Rickard Lind"

I flera regioner finns just nu inte tider förrän efter sommaren, hur länge är det acceptabelt att medborgarna får vänta?

– I normalläget strävar vi efter att medborgarna ska kunna boka en tid inom två veckor. Det vi upplever just nu är en följd att vi har pandemin, dessutom har vi kriget i Ukraina som kan påverka att folk vill ha pass också.

Hur kan kriget i Ukraina påverka?

– Vi har fått frågor från allmänheten som säger att de behöver pass för att kunna lämna landet, till exempel. Människor som upplever att det finns en hotbild och vill kunna åka härifrån.

Borde inte Polismyndigheten kunna möta den efterfrågan?

– Jo absolut, och det är det vi jobbar på just nu. Det hoppas vi kunna lösa.

Ytterst är det medborgarnas frihet som begränsas, om de inte kan få ett pass när det gamla går ut, hur allvarligt är det?

– Det är en grundlagsskyddad rättighet till fri rörlighet, så är det, men som sagt ser vi framåt och jobbar för fullt för att kunna tillgängliggöra bokningsbara tider. Det är vår högsta prioritet just nu.

Polisen: Problem att medborgare inte förnyat pass

I grunden sker arbetet i de olika polisregionerna. Sofia Spjut, regional processamordnare i region Väst, instämmer i att man arbetar intensivt – och vill också nyansera bilden av varför det ser ut som det gör.

– Naturligtvis är det en fråga om budgeterade medel och liknande, men det är också ett problem att medborgarna faktiskt inte har gått och förnyat passen när giltighetstiden gått ut, säger Sofia Spjut.

Polisen har under pandemin bett medborgare att förnya sina pass, då det stundtals funnits gott om tider.

Det känns som att ni då också förutsåg att trycket skulle öka ganska kraftigt, borde ni inte ha tagit bättre höjd för det?

– Jag tycker vi har tagit vårt ansvar. Vi har gått ut till medborgarna och sagt när vi har tider. När anstormningen blir så stor som den är nu blir det svårt att leva upp till det trycket – för vi vet ju inte när medborgarna kommer. Nu har de bestämt sig, och vi försöker anpassa det efter den förmåga vi har och håller på att tillsätta resurser. Det tar sin tid, och det gör det för andra arbetsplatser också.

Rekryterar personal och utökar öppettider

Sofia Spjut menar att polisområdena i region Väst rekryterar personal och framöver kommer att utöka öppettiderna på olika sätt runt om i Västsverige – även om hon inte vill berätta mer exakt hur myndigheten arbetar.

– Jag ser ljusningar under våren, och även nu. Men återigen, ansvaret har legat på den enskilde och man är skyldig att hålla reda på sina giltighetstider, precis som man är skyldig att sköta sin besiktning av bilen. Sedan har vi provisoriska pass också om det skulle vara så. Men vi håller på och lägger ut tusentals tider i veckan och någonstans hoppas vi naturligtvis att behovet blir mättat.

Du säger att det är den enskildes ansvar, men om passet till exempel löper ut i juli har man nu fyra månaders framförhållning – det kan väl inte vara orimligt?

– Det är en ögonblicksbild när man går in i bokningssystemet. Nu har vi haft otur så tidsbokningssystemet har legat nere vid flera tillfällen, och haft svårt att hänga med. Men det görs insatser och förändringar i hela landet. Vi har flera olika lösningar på gång i region Väst.

Katarina fick tid i juli – när passet gått ut

Katarina Olausson i Newcastle har hittills lyckats få en passtid i Västsverige i juli, som tidigast. Passet går ut några veckor innan, så i värsta fall menar hon att hon får försöka få sin arbetsgivare att gå med på extra lång ledighet.

– Passet är det enda beviset jag har på att jag har uppehållstillstånd i England. Så jag sitter i en lite knasig situation där jag kanske måste åka tillbaka till Sverige flera veckor innan passtiden för att komma in i landet – och sedan vänta.

LÄS MER: Så lång är väntetiden på pass i Halland och Västra Götaland

LÄS MER: Västsvensk rusning efter solresor

LÄS MER: Flera månaders kötid för nytt pass i Göteborg

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.