Runt 2000 nykterhetskontroller genomfördes till havs i fjol, men bara 80 personer anmäldes för sjöfylleri. 2012 var siffran 197 efter ungefär många kontroller.
- Sjöfylleriet har minskat, säger Monica Östgren, inre befäl på sjöpolisen i Stockholms län.
Kör på fel sida
Samtidigt finns ett stort mörkertal. Havsområdena är stora och det är dessutom svårt att se vilka båtförare som är berusade.
- En del stoppas i samband med hastighetskontroller. Och ibland kanske de kör på fel sida av en prick och blir stoppade. Men de är svårare att se eftersom de inte beter sig som onyktra bilister på land, säger Monica Östgren.
Men det är inget större problem att det finns oupptäckta sjöfyllerister.
- Nej, det har ju inte skett en massa sjöolyckor, säger Monica Östgren.
Pimplar till havs
Hon säger att det heller inte går att bli helt kvitt pimplandet till havs med lagstiftning.
- Det finns alltid någon som kör berusad oavsett lagstiftning. Så är det också med rattfylleri.
Däremot ser Kustbevakningen och sjöpolisen ett positivt trendbrott: allt fler beter sig som landkrabbor.
- Det har blivit mer och mer så att man utser någon till chaufför som får vara nykter och köra hem, säger Monica Östgren.
I år har bara tre båtförare anmälts för sjöfylleri.
- Det är inte så konstigt eftersom säsongen inte kommit i gång än, säger Mattias Lindholm på Kustbevakningen pressjour.