Först efter tretton timmar kom resenärerna fram till Göteborg. Nu har Trafikverket utrett hur olyckan kunde ske.
Först efter tretton timmar kom resenärerna fram till Göteborg. Nu har Trafikverket utrett hur olyckan kunde ske.

Passagerarna krossade rutor på tåget

ANNONS
|

SJ kompenserar de cirka 250 passagerarna som i hettan satt fast i flera timmar på ett tåg utanför Södertälje i tisdags. De får pengarna tillbaka för biljetterna samt en ersättning på 800 kronor vardera.

-Det var ett extraordinärt läge, säger Dag Rosander, presschef på SJ.

När tåget från Stockholm drabbades av elfel slutade belysningen och ventilationen att fungera och blev stående mellan två tunnlar, söder om Flemingsberg.

Först efter fem timmar påbörjades bogseringen mot Södertälje. Då hade desperationen börjat sprida sig på tåget.

Enligt flera passagerare vägrade SJ först att öppna dörrarna i värmen med hänvisning till säkerhetsregler.

ANNONS

En pappa med ett sex veckors spädbarn drabbades av panik och en 30-årig man svimmade plötsligt.

Per Lagerlund, som satt på tåget med sin familj, tog då en brandyxa och krossade rutan och sågade upp fönstret.

- Jag tog lagen i egna händer, man kan ju inte bara stå och titta på, säger Pär Lagerlund till Aftonbladet.

- Vi lade ner mannen på golvet där det var lite svalare. En läkare som fanns på tåget försökte kyla ner lymfkörtlarna genom att lägga kalla öl i kalsongerna, säger Pär Lagerlund.

Mannen möttes av ambulans på Södertälje station.

– Han led av vätskebrist och hade svimmat av. Vi behandlade honom här på akuten och han kunde sedan skrivas ut under kvällen, säger Sven Klaesson, tf chefsläkare på Södertälje sjukhus.

Enligt SJ är det inte tillåtet att öppna dörrarna och släppa ut passagerarna längs banvallen om det inte finns personal som kan övervaka dem. Ändå öppnades ett fåtal dörrar för att vädra ut värmen.

- Efter ett tag rådde lynchstämning, då öppnades alla dörrarna, säger Sven-Ingvar Håkansson på SJ:s presstjänst.

Kunde ni ha gjort något annorlunda?

– Fönster går inte att öppna på moderna tåg, eller bussar för den delen. Vår beredskap består i att begära fram bogserlok, extrabussar och köra fram mat och dricka. Men det är svårt i semestertider, vi gör så gott vi kan, säger Sven-Ingvar Håkansson.

ANNONS

Men även ersättningståget gick sönder, så i Herrljunga satt passagerarna återigen fast. I Alingsås sattes pendeltåg in för att transportera passagerarna den sista biten.

Semestertider är väl högsäsong för SJ, borde ni inte vara bättre förberedda?

– Det är svårt att få in så mycket folk och hos bussbolagen är det också semestertider, vi gör så gott vi kan.

ANNONS