Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Partiledarnas nya kläder

Det är nog ingen som tror att statsministerns slips avgör valet. Men ytan är viktig. Två Dagar lät Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt bli klippdockor för en dag.

Inför valet 2006 tog Moderaterna ett samlat grepp om hur partiet skulle se ut i sin färska roll som de ”nya moderaterna”. Partistrategen Per Schlingmann hade samlat instruktioner om vilka typsnitt, bilder och ord som medlemmarna förväntades använda. Och inte minst – vilka kläder. Då om inte förr sattes det på pränt hur viktig politikernas stil anses vara. Det väckte stor uppmärksamhet och partiet anklagades för lurendrejeri. Som att man ville maskera sina rätta högborgerliga jag för att vinna väljare.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vinna förtroende

När jag nu letar upp den 32-sidiga foldern utgör själva klädanvisningen två rader:

”Personlig kommunikation handlar om att vinna förtroende hos väljarna. Väljaren ska känna tillhörighet och välkomnade från företrädaren. Därför bör kläderna vara vardagliga; vi lämnar slips och pärlhalsband hemma. Dräkt och kostym skapar också en distans genom att de framställer personen i den roll hon har, inte som den person hon är.”

Modemagasinet King gjorde nyligen en undersökning bland sina läsare om klädernas betydelse i politiken. Av de 1 200 röstande (företrädesvis stilintresserade yngre män) ansåg 86 procent att kläderna är mycket viktiga, 13 procent tyckte de var så pass viktiga att de kunde påverka hur de röstar.

Det är naturligtvis inte så att alla förstagångsväljare skulle rösta på Socialdemokraterna om bara Mona Sahlin började klä sig i bakvänd keps och kånka runt på en skateboard. Men i tider av valspurt växer rädslan för att stöta sig med den ena eller andra väljargruppen och ytan blir kans­ke fegare än vanligt.

Fick fria händer

Stylisten Christine Gustafsson fick fria händer att för Två Dagar komponera den Mona respektive Fredrik som hon tror starkast skulle attrahera de åtråvärda kategorierna förstagångsväljarna och pensionärerna. Dessutom har hon skapat den look för var och en som på bästa sätt lockar väljare från motståndarlaget.

– När jag inte ser vad politikerna har för stil känns de avlägsna. Man förstår sig bättre på dem om man känner igen sig. Om man tar Maud Olofsson som exempel så kör hon sin stil. Gans­ka tantig, men det är eget och klatschigt, jag gillar det. Då kan du ändå förhålla dig till henne för att hon kanske liknar din goa moster. Det är roligare med dålig smak än att inte visa någon smak alls, säger Christine Gustafsson.

Vem som enligt Kings omröstning var den mest välklädde politikern?

Fredrik Reinfeldt vann med 56 procent av rösterna över tvåan Göran Hägglund.

Skicka rätt signaler

Men i politiken handlar det inte bara om objektiv snygghet utan om att skicka rätt signaler för att appellera till önskade väljare. När Lars Ohly, jumbopristagaren i Kings ytterst ovetenskapliga undersökning, säger att han handlar sina kläder på Coop Forum är det en lika viktig signal som när statsministern bär slips. Å andra sidan bryr sig vänsterväljare mindre om ytan än vad borgerliga väljare gör.

En längre artikel om politiker och klädsel hittar du i GP:s helgbilaga Två Dagar 21 augusti.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.