Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Otrohetsreklam friades

Två marknadsföringskampanjer har retat svenskarna som inga andra i år. Båda har slagit rekord i anmälningar.

I allmänhet har anmälningarna om oetisk reklam till reklamombudsmannen (RO) legat på en vanlig nivå under det första halvåret 2011 jämfört med samma period förra året. Men två reklamkampanjer har var och en för sig stått för lika många som normalt kommer in totalt.

– I fjol fick vi drygt 200 anmälningar det första halvåret och i år har vi fått drygt 600 så det är en signifikant ökning. Det är två kampanjer som står för över 60 procent, säger RO Elisabeth Trotzig.

Dem hon talar om har anmälts cirka 200 gånger var, tio gånger mer än vad som är typiskt för en kampanj som drar på sig klagomål.

– Vi har aldrig fått så många anmälningar på några kampanjer tidigare. Jag tror att kännedomen har ökat om reklamombudsmannen och möjligheten att anmäla, säger Elisabeth Trotzig.

Den ena kampanjen är bekant för många – den så kallade otrohetssajten Victoria Milan som uppmanade gifta män och kvinnor att göra livet levande genom att ha en affär fick många att se rött. Men den har friats av RO:s opinionsnämnd eftersom den bara speglar själva verksamheten. Även om otrohet anses omoraliskt av många är det inget som reklamombudsmannen tänker ta ställning till.

Den andra är klädkedjan Jack & Jones marknadsföring som anklagas för att vara sexistisk genom att visa upp lättklädda kvinnor som inte har något med produkterna att göra. Ärendet ska avgöras på opinionsnämndens första möte efter sommaren.

– Det är en kedja för herrkläder som hade lättklädda kvinnor avbildade i fullskaleformat i skyltfönstren, och samma kvinna gjorde små gymnastiska övningar på deras webbsida, säger Elisabeth Trotzig.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.