Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vilka ska få plats på de mest attraktiva skolorna? De som drar rätt lott eller kvoteras in, anser OECD. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

OECD förespråkar lottade skolplatser

Det krävs omfattande reformer om Sverige ska lyckas vända den negativa utvecklingen i skolan. Inte minst måste det fria skolvalet styras med fastare hand, enligt OECD.

I OECD:s färska analys av svensk ekonomi viks ett avsnitt åt skolan. OECD har ägnat en hel del intresse åt den efter 2013, då det visade sig att svenska elevers resultat försämrats rejält i kunskapsmätningen Pisa.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vid det här laget har Pisaresultaten förbättrats något. Men OECD, som refererar utvecklingen från 90-talet och framåt, ser fortfarande stora behov av förändringar i skolsystemet. Läraryrket måste göras mer attraktivt. Löneökningar räcker inte, utan OECD vill också se mer forskningsbaserad lärarutbildning, mer fortbildning samt mer tid åt undervisning och mindre åt administration.

Ökat gap

OECD återkommer också till den bristande likvärdigheten i svensk skola. Gapet mellan de bäst och de sämst presterande eleverna har ökat, och familjebakgrund spelar allt större roll för skolresultaten.

- Det är orimligt att det spelar allt större roll vilka föräldrar man har för hur man klarar sig i skolan. Det är så långt från det Sverige vi vill se, säger finansminister Magdalena Andersson (S), till TT.

Ökande skillnader syns också på skolnivå och OECD pekar på att skolorna med de största pedagogiska och sociala utmaningarna har svårast att rekrytera skickliga lärare.

OECD vill därför se ett ökat statligt ansvarstagande för skolans finansiering. Vidare vill OECD se en uppstramning av det fria skolvalet för att minska skolsegregationen. Kösystemet till populära friskolor borde ersättas med lottning, eller genom att elever från socioekonomiskt svaga hem får förtur till en viss del av platserna, enligt OECD.

Rapporten uppmanar också till en strängare prövning när nya friskolor ska etableras, i syfte att minska riskerna för skolsegregation.

Ingen lottning

Utbildningsminister Anna Ekström (S) hoppas att rapporten ska leda till en konstruktiv diskussion om hur skolan ska bli mer likvärdig.

- Det är ingen tvekan om att OECD ger oss värdefulla analyser. Och det är ingen vänstertankesmedja utan OECD, som lämnar kritik mot marknadsinslagen i svensk skola och talar om för oss att vi måste ta i likvärdighetsfrågorna, säger hon.

Men att lotta platser till attraktiva friskolor blir inte aktuellt. Den idén har redan förts fram.

- Lottning var ett förslag från Skolkommissionen och vi vet att det finns ett väldigt stort motstånd i riksdagen. Därför kommer jag inte att ta upp det. Men jag blir allt mer kritisk till kötid som urvalsregel. Den gynnar barn vars föräldrar har koll, den gynnar barn som är födda tidigt på året och den gynnar barn som är födda i den aktuella staden. Det är orättvist, säger Anna Ekström.

- Det här är en diskussion som måste fortsätta, konstaterar Magdalena Andersson.

Nästa vår väntas ett betänkande om minskad skolsegregation. Utredningen ser bland annat över urvalsreglerna till friskolor.