Teleskop krävs för att se asteroiden på onsdag. Arkivbild.

Obehaglig asteroid närmar sig jorden

På onsdag får jorden ett ovälkommet besök, beroende på vem man frågar. Den 650 meter breda asteroiden 2014 JO25 korsar jordbanan på ett avstånd som är drygt fyra gånger avståndet till månen. Asteroiden upptäcktes för tre år sedan och har dragit till sig intresse från astronomer på grund av kollisionsrisken. Den senaste gången en asteroid av den här storleken kom nära jorden var 2004.

- Om den träffat jorden hade den skapat en krater på mellan sex och tio kilometer. Om den träffat en storstad skulle det kunnat bli riktigt, riktigt farligt. Och om den hade landat i havet skulle den skapa en stor tsunami, säger Maria Sundin, astrofysiker vid Göteborgs Universitet.

- Men tack och lov kommer den inte göra det.

Potentiellt farlig

Asteroiden är särskilt intressant för astronomer, eftersom det finns få studier om hur den här typen av asteroider ser ut. De allra flesta stannar i asteroidbältet mellan Mars och Jupiter och kan inte närstuderas med teleskop från jorden.

- Det är nog många som kommer följa den. Forskningen försöker hitta de asteroider som är potentiellt farliga. Man håller också på och utvecklar teknik så att vi ska kunna få den här typen av objekt att ändra bana om de skulle hota jorden, säger Maria Sundin.

Omkring 100 ton rymdgrus faller mot jorden varje dygn, men det mesta brinner upp i atmosfären. Den senaste gången som något av större storlek var nära jordens yta var 2013, då en meteor brann upp och resterna landade omkring 30 kilometer från staden Tjeljabinsk i Ryssland. Asteroidens sken var starkt som solen.

- Det såg riktigt otäckt ut. Fönster slogs ut och folk skadades, säger Maria Sundin.

Svår att se

Asteroiden 2014 JO25 kommer inte att vara synlig med blotta ögat när den passerar jorden på onsdag. Men det finns en möjlighet att se den med ett mindre teleskop efter mörkrets inbrott, så länge himlen är stjärnklar.

- Den kommer se ut som en liten ljusfläck, en stjärna eller liknande. Man kommer inte se den susa fram, men tittar man på den med bakgrund av stjärnor så skulle man kunna man se den flytta på sig, säger Maria Sundin.

TT

Fakta: Asteroider

En asteroid är en mindre himlakropp som går i en bana runt solen.

De första asteroiderna upptäcktes för över 200 år sedan. Först ut, 1801, var upptäckten av Ceres, den största hittills upptäckta asteroiden som dock numera betraktas som en dvärgplanet.

Asteroiderna finns i första hand i asteroidbältet mellan Mars och Jupiters banor, men forskare har även upptäckt och katalogiserat tusentals jordnära asteroider och kometer.

Källa: Nationalencyklopedin och Nasa.