I höst blir det hårdare tag mot olämplig parkering av elsparkcyklar. Ställs de inte vid cykelställ eller särskilda uppställingsplatser får polis och kommun rätt att forsla bort dem.
I höst blir det hårdare tag mot olämplig parkering av elsparkcyklar. Ställs de inte vid cykelställ eller särskilda uppställingsplatser får polis och kommun rätt att forsla bort dem. Bild: Ulrika Karlsson

Nya regler för elsparkcyklar till hösten – viss parkering förbjuds

Nya regler för elsparkcyklar ska träda i kraft till hösten, rapporterar Aftonbladet. Bland annat blir det förbjudet att parkera på trottoarer och gångbanor, om elsparkcykeln inte ställs vid en uppställningsplats eller cykelställ.
– Det får vara slutslängt, säger infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) till tidningen.

ANNONS
|

De nya reglerna, som ska träda i kraft den 1 september, innebär att kommuner ska ansvara för att särskilda uppställningsplatser ska sättas upp på utvalda platser.

Om en elsparkcykel parkeras på en olämplig plats ska dessutom polisen och kommunen ha rätt att forsla bort den. Och elsparkcykelföretaget blir skyldigt att betala kostnaden för att flytta på fordonet.

Kommuner ska även ha rätt att besluta om lokala undantag från förbudet.

"Framförallt är det ju den aggressiva etablering av elsparkcyklar som vi sett i många städer”, säger infrastrukturministern Thomas Eneroth (S) om bakgrunden till de nya reglerna.
"Framförallt är det ju den aggressiva etablering av elsparkcyklar som vi sett i många städer”, säger infrastrukturministern Thomas Eneroth (S) om bakgrunden till de nya reglerna. Bild: Lars Schröder/TT

”Aggressiv etablering”

Att regeringen vill skärpa reglerna, genom en ändring i trafikförordningen, grundar sig i flera orsaker. Bland annat elsparkcyklarnas påverkan för funktionshindrade personers möjlighet att röra sig i städerna.

– Framförallt är det ju den aggressiva etablering av elsparkcyklar som vi sett i många städer. På många håll har det naturligtvis fungerat väl. Men Stockholm är kanske ett av de värsta exemplen där vi sett att elsparkcyklarna blivit ett otyg för andra trafikanter, gångtrafikanter och cyklister. Och där man inte heller kommunalt alltid haft möjlighet att styra upp verksamheten, säger Tomas Eneroth (S) till Aftonbladet.

ANNONS

Voi vände sig emot reglering

För knappt en månad sedan vände sig företaget Voi emot regleringar som innebär att elsparkcyklar måste parkeras på specifika platser. Samtidigt sade man sig inte vara emot lagstiftning när det kommer till elsparkcyklar, generellt sett.

”Just möjligheten att snabbt plocka upp och framför allt parkera nära slutmålet har visat sig bidra till en attraktionskraft som stationsbaserade uthyrningssystem saknar” stod det i ett öppet brev som publicerades av Voi den 18 maj, undertecknat av bland andra Fredrik Hjelm, företagets grundare och vd.

Tomas Eneroth (S) köper dock inte argumentet att de nya reglerna skulle försvåra elsparkcykelföretagens verksamhet, och slå mot deras affärsmodell.

– Jo, men det är ingen mänsklig rättighet att skräpa ner hela stan. Vi kan inte ha en ordning där de i sin jakt på pengar – för det är vad det handlar om – aggressivt etablerar elsparkcyklar på ett sätt som gör att de nu ligger i vägen på gator och trottoarer, säger han till Aftonbladet.

LÄS MER:Nationell lagstiftning behövs för att reglera elsparkcykelmarknaden

LÄS MER:Politikerna oense om maxgräns för elsparkcyklar i Göteborg

LÄS MER:Maxtak på elsparkcyklar missar målet helt

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS