Ny rekordnivå på bensinpriset

ANNONS
|

I går passerade bensinpriset för första gången 13 kronor när priset steg till 13:09. I dag höjde de ledande bensinkedjorna priset på bensin med ytterligare 10 öre, till 13:19. Dieseln gick upp lika mycket och kostar nu 13:79. Och prisökningen kan fortsätta, åtminstone kortsiktigt.

- Prisläget är inget vi kan göra något åt, säger Göran Lindblå, styrelseordförande för det största bensinbolaget OKQ8. Det är internationella faktorer som skapat de senaste höjningarna.

Enligt Göran Lindblå beror höjningarna på oro på världsmarknaden, orsakad framför allt av de låga lagernivåerna i USA, samtidigt som det finns en fortsatt stor efterfrågan på bensin just på den amerikanska marknaden.

ANNONS

- Bensinlagren i USA har gått ner med 13 procent på sistone och det finns därför en oro över utbudet. Dessutom bidrar andra internationella faktorer, som oroligheterna i Nigeria och spänningarna mellan USA och Iran. Det finns risk för fler höjningar, åtminstone på kort sikt.

Vad skulle kunna få priserna att gå nedåt igen?

- Den enskilt största faktorn är konsumtionen i USA. Kan den gå ner så kan även bensinpriset falla, och det gäller i hela världen.

USA:s president George Bush har nyligen uttalat sig för en utökad oljeproduktion i USA för att hålla nere bensinpriserna. Han förenkla för branschen att bygga nya raffinaderier, för att minska USA:s importbehov av bensin. Men Göran Lindblå tror inte att sådana uttalanden kommer att påverka bensinpriset på kort sikt.

- För USA:s del är det lagerhållningen som styr. Lyckas de bygga upp lagren så kan faktiskt bensinpriset gå ner i det långa loppet.

Dieseln fortsatt dyrare

Han tror dock att gapet mellan bensin- och dieselpriset kan komma att öka. Sedan i februari kostar dieseln mer än bensinen, och så lär det förbli.

- Försäljningen av dieselbilar har ökat, men det finns begränsad raffinaderikapacitet i världen för diesel, så om inget drastiskt händer så lär gapet öka, även om bensinpriset sjunker, säger han. Dessutom måste vi komma ihåg att den största faktorn i bensinpriset är skatterna.

ANNONS

På Motormännen, Sveriges största bilistorganisation, är man föga förvånad över höjningen.

- Det kommer säkert att stiga till över 13:50 innan sommaren är slut, tror Tomas Nilson, presschef på Motormännen. Faktum är att det kunde vara värre. Dollarns låga läge gör att vi ändå klarar oss ganska bra.

Även Tomas Nilson påpekar att skatterna är den största delen i bensinpriset.

- Jag vill hävda att problemet med dyr bensin ändå är hemmagjort, på grund av den höga skatten. Av dagens pris 13:19 så är 7:93 skatt. Nu lägger man momsen även på energiskatt och koldioxidskatt, det vill säga skatt på skatten. Skulle man nöja sig med att ta ut moms på bara grundpriset så skulle en liter bensin kost 11:87 i dag.

Men är det inte rätt att försöka hålla nere konsumtionen av miljöskäl?

- Det där är bara en täckmantel, svarar Tomas Nilson. Ingen vill ha sämre miljö, det är ju självklart. Men man kan se att körsträckorna inte minskat nämnvärt, så det är inget skäl att hålla bensinpriset uppe. Smärtgränsen är nådd för många hushåll, men de måste ju köra bil. Då drar de in på annat i stället.

Bensinprisets delar beräknat på dagspriset 13:19

ANNONS